Antallet ladbare personbiler har vært for oppadgående det siste året.
Ved inngangen til juni i fjor sto batterielektriske biler og ladbare hybrider for 22,1 prosent av de nye personbilene. Dette har fortsatte opp til 28,8 prosent i år.
Men maitallene fra OFV viser at taket for ladbart ser ut til å være nådd, for i mai falt andelen til 25,7 prosent. Norge er like fullt verdensmester i ladbart ved at en av fire satser på bil med strømtilkobling.
Toyotas tunge fokus på vanlige hybrider, med SUV-en RAV4 som siste tilskudd, har også brakt volumet på hybrider opp, fra 7,6 prosent fjor til 10,2 prosent i år og 12,3 prosent i mai.
Volkswagen er fortsatt den suverene vinneren med Golf på topp som mest populære enkeltmodell.
Annonse
Golf er den mest foretrukne bensinbilen uansett bilklasse, mest valgte elbil og nest mest kjøpte ladbare hybrid etter Mitsubishi Outlander.
Outlander er helt klart en av årets vinnere med nær dobling av antallet registreringer og nest mest valgte bilmodell uansett klasse.
Bruktimporten er fortsatt på vei ned og har så langt i år falt med 26,7 prosent sammenlignet med fjorårets første fem måneder.
Samtidig domineres bruktimporten av de to elbilene Kia Soul og Nissan Leaf samt ladehybriden Mitsubishi Outlander.
De tre sto i årets fem første måneder for 37,2 prosent av samlet import av brukte personbiler. På samme tid i fjor var andelen 16,7 prosent.
Verd å merke er at Mercedes-Benz hadde sin beste måned noen sinne ved å komme på pallplass, 40 biler foran BMW. Som premium bilmerker er Volvo og særlig Audi nå frakjørt av BMW og Mercedes.