Vulcan under take-off på 2011 Royal International Air Tattoo

En slags Vulkanisatør

Husker du de som vulkaniserte? Det hører man ikke ofte om lenger.

Publisert

Men det er bare 70 år siden et av disse illeluktende verkstedene kunne reklamere med at det lå rett ved siden av Theatercafeen (i Oslo). Hvilket er en merkelig måte å forsøke å lure inn en kort, liten notis som egentlig ikke har noe på disse sidene å gjøre i det hele tatt.

Men hvis du er kommet så langt som hit, kan vi likegodt avsløre hva det dreier seg om – og samtidig slå fast at ansvarlig redaktør for BilNorge har et liberalt syn på hva sidene hans kan inneholde.

La meg si det slik, at har du noensinne sittet i en 30 år gammel Morris Minor stasjonsvogn, med mark i treverket og et forholdsvis nyfødt avkom i improvisert barnesete bak, på en solfylt landevei i Wales, der alle stedsnavnene hadde femten l-er i seg, de fleste tredobbelte, og først fikk øye på en nydelig de Haviland Sea Devon ute langs kystranden til venstre, og så plutselig fått en Vulcan med Rolls Royce motorene på fullt drønn 200 meter over taket (den kan ikke ha hatt de eldste Olympus-motorene, men det hørtes slik ut) – de som har opplevd det er på en måte blitt litt avhengige kan man si.

Perfekt Delta

Vulcan, bygget av Avro, og tegnet av Lancasterkonstruktør Roy Chadwick bare ti år etter at han tegnet stempelmotorbomberen for annen verdenskrig, ble kjent som den Perfekte Deltaen. Meget mer delta enn for eksempel Concorde.

Å snorkle og så få en enorm rokke over seg, må være litt av den samme følelsen som å se en Vulcan mot himmelen, men i vannet gikk du glipp av lyden.

Derfor har jeg i et års tid nå hatt som startside på det du sitter og leser på nå, Internet, hatt tvoc.co.uk The Vulcan Operating Company.

Å restaurere en motorsykkel er greit. Den kan du ta med deg opp i leiligheten, motoren har du under kjøkkenbordet, og rammen kan du lakke i badekaret uten at mor blir veldig sur.

Så har du de som går løs på gamle biler: overkommelig.. Lastebiler begynner å bli litt mer spesielt, særlig når vi snakker 50 tonns Macker som brukes til å frakte tanks med. Heavy, heter det.

Noen driver med hele busser også, for ikke å snakke om trikker, og storebror tog. Der begynner jeg virkelig å bli imponert.

Donnerwetter

Men det er de som driver og får fly i luften igjen jeg virkelig beundrer. Noen engelske kompiser, sjefen med spennende bakgrunn fra Lotus Elite – den opprinnelige – hadde endelig klart å restaurere en Bristol Blenheim.

En lang, praktfull sommer reiste den rundt på den ene oppvisningen etter den andre. Så gikk den i bakken, heldigvis uten særlig personskade. Men definitivt flyveudyktig.

Herrene bestemte seg for å gå løs på oppgaven igjen, men akkurat da var de så lei hele Blenheimen at de la den bort i en krok for å forlyste seg med en Messerschmitt i et års tid. Da jeg besøkte dem like etter, var de kommet så langt at de hadde kjøpt tyske ordbøker og gikk rundt og pugget på passende gloser som Scheisse og Donnerwetter og tilsvarende.

Men altså, Vulcan. tvoc.co.uk. En gruppe som egentlig kommer fra IT-bransjen kjøpte XH 558, den siste flygende Vulcan, fra RAF sammen med flyvåpenets komplette delelager – det inkluderte 7 flunkende nye Olympus-motorer, med null timer!.

Da de overtok flyet var imidlertid alt gått ut på dato. Skrog, motorer, systemer, alt. Målet var imidlertid å få verdens eneste potensielt flybare Vulcan på vingene igjen. Mer og mer strukturert har man jobbet, en halv million pund har man brukt til nå, minst 20.000 timer står igjen.

Startside med trøkk

En av måtene man har henvendt seg til glade givere på er altså via tvoc.co.uk. Når du åpner den får du først et bilde av et skylag – så hører du antydning av brølet og så kommer en god antydning av en Vulcan over skjermen.

Det hele gjentar seg i en annen retning, og så kan du gå inn, eller gjøre noe mer matnyttig. Det er klart at dette er skikkelig start på dagen –Tines frokostblanding har ikke no å gjøre i dette selskapet. (Til lunch akkurat nå er det for øvrig i stor grad CD-platen fra boken til Nick Mason der han beskriver og kjører alle bilene sine).

I de siste ukene har imidlertid sidene fått et litt resignert preg. Dersom det ikke kommer inn det som trengs (2,2 millioner pund) innen utgangen av november, endres programmet og man lager en forholdsvis statisk utstilling av modellen. Muligens med levende motorer slik at man kan gjøre taxe-øvelser, men det blir med det.

Pentagon på gang

Men nå dukker det opp et telegram som gjør at man til og med kan begynne å angre dersom man noensinne har demonstrert mot Pentagons krigsherre-tendenser.

Amerikanerne kan muligens komme med et skikkelig bidrag, simpelthen fordi det vil være den billigste måten for dem å forske i praktiske deltavinger.

TVOC sier ikke eksakt hva det er amerikanerne ønsker å finne ut, men det er helt klart at Vulcan kan ha en historie å fortelle. Husk at dette flyet ble tegnet for hånd på papir, svært lite ble simulert i computer, og det finnes ingen muligheter for å reprodusere dette flyet på en datamaskin i dag uten at det vil koste meget mer enn å få XH 558 i luften.

Gullalderen

Vulcan ble født i engelsk aerospace's Gyldne ti-år, fra midten av 50-årene og et stykke ut i seksti-årene, da kostnader og nytte ikke hadde noen som helst interesse.

De hadde nettopp tatt livet av Bristol Brabazon, luftens største hvite elefant – det nærmeste et fly er kommet en Zeppelin, og man var i ferd med å drømme frem Concorde.

Boeing hadde bygget B 47 og var i full fart i retning B 52, mens tre forskjellige engelske selskaper fikk boltre seg fritt for skattebetalernes regning. Resultatet var V-Flight: Vickers Valiant, Handley Page Victor og Avro Vulcan.

Alle var bygget rundt de samme krav-spesifikasjonene, men Vulcan var overlegen, først og fremst på grunn av Olympus-motorene (som senere vokste inn i Concorde) og deltavingene som ga et mektig løft og minimalt drag selv i ekstreme høyder og solide overlydshastigheter. Pluss store volumer for brenseltanker – målene den gang lå i sentrum av Sovjet Unionen.

Ingen flere hemmeligheter

Valiantene ble trukket ganske kjapt, Victor ble brukt som tankfly etter at undervannsbåtene tok vare på det nukleære teppet, mens Vulcan fortsatte å fly, aktivt sist over Port Stanley under Falkland-konflikten.

Nå er det altså en liten mulighet for at Store Ting kan skje, og betaler de er det klart Pentagon kan få vite alt de måtte ønske.

Hemmelighetene er i ferd med å bli kunnskap allikevel. Flyets størrelse var for eksempel aldri kjent da det var aktivt. TVOC kan fortelle at flyet i B2 utgaven med full Blue Steel Atombombelast ville veie 98 tonn ved avgang. Ikke engang Janes kunne fortalt deg det. Og er det ting de vil vite om deltavinger, så kom igjen.

Nær deadline

Men gjør det fort, fordi november-deadline er ganske betydningsfull. Det betyr nemlig at dersom man kommer i gang med den store restaureringen ved årsskiftet, vil maskinen være klar til å lette på dagen 50 år etter den første Vulcan-flighten i 1952.

Den tar vi gjerne med oss, men la oss håpe vi slipper en repetisjon på det som hendte med prototypen, VX 777. Den gikk i oppløsning under en flyoppvisning over RAF Syverston den 20. september 1958. Hele mannskapet ble drept.

Hvorfor alt dette på BIL-Norge? Bare for å antyde at det finnes noe bortafor bil også som man kan ha ganske mye moro og glede av. Selv uten å ha kjørt Minor i Wales.

( Red anm.: Som artikkelforfatteren ganske riktig er inne på har denne saken svært liten relevans med hensyn til BIL. Men har du giddet å lese så langt som hit er du sikkert enig i at den gir god trim for smilebåndet, noe som ikke er å forakte i vår stressende hverdag.)

Powered by Labrador CMS