Er det en dampbil i din fremtid?

En ting er å forsøke å raske med seg alle de nye modellene på en Geneve-utstilling. En annen ting er å lese gjennom konsentratene av 3000 tekniske foredrag på SAE-konferansen i Detroit, og trekke ut høydepunktene. Som en damp-presentasjon for eksempel.

Publisert

Nå legges mer og mer av det som skjer ut på nettet, så ingeniørene er blitt litt flinkere til å holde på hemmelighetene sine enn tidligere, men det er allikevel nok spennende detaljer til at vi skal kunne holde BilNorge i live et par år til.

Hva med en dampmotor for eksempel. Ikke lenger den primitive Lokomobile- eller Stanley-motoren som døde en naturlig død da bilen begynte å nærme seg 20-års dagen. Men en hypermoderne konstruksjon, utviklet av en 650 ingeniør-tung forskningsanstalt i Berlin: IAV.

For SAE kongressen beskrev tre av ingeniørene hvordan de har bygget en liten dampmotor, 67 hester og 300 Nm, tre-sylindret med en liters slagvolum, og hvordan de har kjørt den gjennom en rekke testsykluser de siste årene. Denne bruker det IAV kaller en ”porøs brenner der drivstoffet forbrenner uten en åpen flamme, og med en fart som tilsvarer 15 km pr. liter. Men her kan man bruke alle typer brennbart drivstoff, ikke bare bensin eller diesel. Det blir sagt at denne motoren kan nærme seg Zero Emission standard uten katalysator.

Noen snarlig løsning på hvordan man får denne over i en bil kunne imidlertid ikke ingeniørene love. Oppstart like kjapt som en bensin- eller el-bil er et problem som må løses. Et annet problem er hvordan man hindrer vann, eller det stoffet som skal produsere damp, i å fryse.

Noe stort håp om å bli dampbilist har jeg derfor ikke, men det er moro at noen ser på alternativer.

Powered by Labrador CMS