-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Et råskinn av en scooter
Scooter er in og populariteten rundt disse tohjulingene har økt år for år. Mens italienerne dominerte dette markedet for 30 år siden er det i stor grad japanere og franskmenn som har overtatt nå, i alle fall i Norge.

Ytelsesmessig er Tmax utstyrt med en væskekjølt, multiventilert 2-sylindret motor på 500cc med en effekt på 40hk. Den kraftige motoren kombinert med automatisk gearutveksling gjør at 0-100 går unna på 7,8 sekunder og toppfarten er oppgitt til 160 km/t. Kraftige skivebremser (282mm foran og 267mm bak) gjør også at du stopper raskt og 14 hjul gjør at doningen har like mye til felles med en mc som en scooter. Kjøreegenskapene skal være overlegne i forhold til de du vanligvis finner på en scooter, og vektfordelingen er nesten ideell med 47/53 fordeling foran/bak.
Men selv om Tmax har hentet mye fra en moderne mc er fortsatt mye fra scooter-verdenen beholdt. Fører og passasjer sitter behagelig beskyttet mot vind og regn bak en strømlinjeformet kåpe som om ønskelig kan kompletteres med vindskjerm i forskjellige størrelser. Under de komfortable setene er det plass til hele 32 liter bagasje, og med tanke på de trendy brukerne Yamaha henvender seg mot er det egne rom for laptop og mobiltelefon med opplegg for batteridrift.
Tmax blir levert med forskjellige utstyrspakker i fargene gul, blå og sølv, og de første syklene kommer til Norge i løpet av høsten. Kjell Ramlet hos Yamaha Norge opplyser at prisen blir ca 100.000 kroner, så Tmax blir neppe noe daglig syn på norske veier.
Av Terje Ringen – Bilnorge.no