-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Europa bra? Europa bad?
Mitsubishi trekker seg ut av Europa. Honda øker i Europa. Storbritannia har hatt sitt beste bilindustriresultat på 36 år. Men Peugeot snakker om å stenge en fabrikk eller to.

Det er sprikende signaler vi får fra bilindustrien i Europa nå – et par uker før den store festparaden i Genève starter.
Et par dager etter at Mitsubishi fortalte at de skulle stenge NedCar-fabrikken http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=38999 og trekke seg helt ut av all Europa-produksjon, kunne Honda fortelle at på grunn av vanvittig kurs på yen, ville de nesten doble produksjonen i Europa.
Det betyr produksjonen ved Swindon-fabrikken (bildet) i Storbritannia. Opp fra 97.000 i fjor til 180.000 i år.
De er allerede i ferd med å ansette 500 nye arbeidere der, også fordi de skal i gang med en ny 1,6-liters dieselmotor.
Og de samlede produksjonstall i Storbritannia vil vise at de har aldri hatt en så god handelsbalanse på bil i de siste 36 årene. Det skyldes litt at salget sank i fjor (med ca. 4 prosent), men i vel så stor grad at produksjonen øker.
I fjor endte den på nesten 1,5 millioner enheter (derav 3.538 Rolls-Roycer ). Riktignok langt unna de nesten 2 mill. som ble produsert for 15 år siden, men da var bilsalget der på topp også.
Men så får vi høre at i Tyskland begynner fagforeningene å skjerpe seg, for det går rykter om drakonisk restrukturering i Opels produksjonsjungel. 10 fabrikker har de, med sterkt sprikende effektivitet og lønnskost.
Og i Frankrike utelukket ikke PSA, PeugeotCitroën, å stenge fabrikker etter at de fortalte om et dramatisk lavere resultat i 2011, samtidig som de hadde brukt opp mer enn 10 milliarder kroner av kontantbeholdningen.
Philippe Varin, PSA-sjefen, snakket om at timeprisen per mann for å bygge biler i Frankrike var ca. 35 euro, €22 i Spania og €10 i Slovakia.
Og når han antyder at overkapasiteten i europeisk bilindustri er på 20 prosent (det tilsvarer ca. 3 millioner biler som han mener må vekk), tyder det på at han har gjort seg noen tanker om egen innsats. Men presidentvalg i Frankrike gjør det ikke akkurat enkelt å kutte hjemme nå.
Renault føyer til at de ser «desperate forholdsregler» hos konkurrenter med en priskrig som de mener umulig kan vare lenge nå. «Før eller siden må noen bite i gresset» antydet Carlos Tavares, Renault-sjefen.
Men samtidig som vi ser solide tap en rekke steder, kunne for eksempel Daimler fortelle om et rekordresultat – netto pluss økte med 29 prosent til 6 milliarder euro på en omsetning som endte på 106 milliarder.
Ikke bare skal aksjeutbyttet øke 19 prosent til 2,20 euro. Aksjekursen har også økt med rundt 25 prosent siden starten på året.
Ingen klare signaler egentlig, men de fleste er enige om at det er andre brikker på sjakkbrettet når vi når 2015, enn det vi ser i dag.