-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Europa-salget ned med 2,2%
Så er også ACEA ferdig med å telle opp og er kommet til at det i Europa ble solgt 14,74 millioner personbiler i fjor. Det er 2,2% færre enn i 1999. Den synkende tendensen har vært økende, desember-salget lå 8,2% under desember 99.

Siden det var så mange som økte, må det nødvendigvis være noen som har gått tilbake. Volkswagen-gruppen har sunket, men hadde en strålende desember så det hjalp litt. Japanerne som gruppe har gått tilbake og både GM og Ford, som grupper, ligger nå på samme lave markedsandel: 10,8%. Ned fra henholdsvis 11,5% og 11,7%. Det er Ford selv som har sørget for den største tilbakegangen i disse to gruppene, Opel/Vauxhall har klart seg marginalt bedre, fra 9,3 til 8,5% for Ford og fra 10,9 til 10,2 for Opel/Vauxhall. Daimlerchrysler har også hatt en markert fremgang, i prosent er Smart den mest imponerende. Men Mercedes separat har hatt større fremgang enn BMW som er det bilmerket som stadig brukes som eksempel på suksess.
Nedgangen i Europa kan nesten totalt isoleres til Tyskland. Dersom Tyskland hadde holdt seg på 1999-nivå hadde faktisk fjorårssalget i Europa gått opp. Men det blir for mange hvis.
11 prosent sank personbilsalget i Tyskland med i fjor, det vil si fra 3,8 til 3,4 millioner, da blir en norsk nedgang på 4000 biler ganske ubetydelig. Selv ikke 22% akter i Danmark gjør særlig inntrykk, det blir tross alt bare 32.000 biler av det, omtrent det som Hellas økte med.
Det som er litt spennende nå er om vi er inne i en ny nedgangsperiode. Alle som har vært med på dette en stund vet at bilsalg er forbausende syklisk. Ser vi på salget i Europa de siste ti årene hadde vi en forsiktig nedgang frem til 1993, da det bånna med litt over 11 millioner biler. Så har det steget jevnt og trutt til 1999, da søylen traff 15 mill-streken. Nedgangen nå stemmer med den vanlige 7-års regelen.
For de av dere som vil se fjorårs-salget i detalj gjengir vi to av statistikk-sidene fra ACEA som er sammenslutningen av europeiske bilprodusenter, og som burde ha litt peiling.
Statistikk pr marked
Statistikk pr merke
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no