-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Europa vokser videre
Registreringstallene etter mai forteller at nå fortsetter Europa-veksten uavbrutt inn i den niende måneden.

1.133.727 biler ble nyregistrert i hele Europa i mai. Det er en fremgang på 4,3 prosent i forhold til mai i fjor.
Men ACEA, det er den organisasjonen som sitter og teller disse tingene, minner om at selv om dette er den niende måneden med uavbrutt vekst, er maitallene likevel de nest laveste siden den moderne statistikken begynte å bli ført i 2003.
De minner imidlertid også om at så langt i år har nybilregistreringene økt med nesten 7 prosent – det høres jo ut som en ny optimisme.
Alle de store markedene viste vekst i mai: Spania med 16,3 prosent, Storbritannia med 11,6, Tyskland med 3,4, Italia med 3,2 og Frankrike med 3,0 prosent.
Ser vi på de store trekkene kan vi slå fast at det var Renault og Peugeot, Opel og Skoda som virkelig løftet seg i mai, mens Ford, Fiat-gruppen og Hyundai hadde en faktisk nedgang – det var ikke bare at de ikke klarte å holde følge med oppgangen, de endte opp med et minus-tegn foran.
Skoda, Seat, Dacia, Mazda og Mitsubishi var de mest overlegne, de økte alle med mer enn 20 prosent i mai. Mercedes la på med 6,1 prosent, mens Audi nøyde seg med 4,8 og BMW var forsiktig og økte bare med 1,4.
De sier imidlertid at de nå bevisst flytter biler vekk fra priskrigmarkeder (Frankrike, Spania) og sender dem til Kina i stedet.
Litt spennende er det at de to filialene, Mini og Smart, begge sørget for dramatiske dropp, Mini med nesten 18 prosent i mai (11 prosent akkumulert så langt) og Smart med 16 prosent i mai, akkumulert med minus 12 prosent.
Ifølge den nye Opel-sjefen, Karl-Thomas Neumann, er Opel på vei mot 8 prosent markedsandel i 2022. De har 6,8 så langt i år.
Han kommer forresten til Norge i morgen for å fortelle norske forhandlere om hvordan de skal komme dit. (I Norge er markedsandelen, så langt i år, 2,3 prosent.)
Ser vi på de store asiatene merkene spriker resultatene veldig: Nissan opp med 10 prosent, Toyota nøyde seg med pluss 2 prosent. Kia opp 4 prosent, Hyundai ned 3 prosent.
Som en interessant avslutning: Luksus og sportsbilene hos Volkswagen-Gruppen, Bentley, Bugatti, Lamborghini og Porsche (siden august 2012), økte med 24,3 prosent i mai. Mens den tilsvarende gruppen hos Fiat, Ferrari og Maserati, økte med 80 prosent!