-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Farvel til plattformene
Volkswagen har i alle år vært eksemplet som ble brukt når man snakket plattform-filosofi. Uten at noen egentlig forsto hva det dreide seg om. Å forlenge en stålplate i lengde og/eller bredde er noe av det enkleste og billigste i bilproduksjon, så hva var poenget?
En plattform, slik produksjonsingeniørene så det, inkluderte så meget mer, og omfattet kanskje ikke noen pressede stålplater i det hele tatt. For eksempel er kabel-opplegget, med tilhørende elektronikk, blant de dyreste enkeltkomponenter på en bil – det er slike steder det kunne spares penger, og på slike områder man vagt snakket plattform.
Nå endrer endelig også Volkswagen språkbruken, slik at flere skal forstå hva det dreier seg om. I et intervju med Wall Street Journal (og det tyske Handelsblatt) sier Ferdinand Piëch, VWs toppsjef, at Volkswagen nå skal inn på en ny produksjons-strategi, som vil kunne ende opp med at de sparer 1000 DM i fabrikasjonsutgifter pr bil. Han snakker om felles produksjonssystemer, der et antall komponenter deles av flere modeller. Han sier at i stedet for det han kaller dagens fire plattformer, skal man ha 11 modul-systemer.
Nå hører det med til historien at dette egentlig er akkurat like uklart som uttrykket plattform. Hva som er viktig for VW-gruppen er å fortelle kundene at det igjen skal bli en viss forskjell på en Seat og en VW, det påstås at særlig Audi har fått problemer fordi gruppens produkter er for like hverandre. Men det er litt vanskelig å se hvordan 11 modul-systemer skal gi større variasjoner enn 4 plattformer. Det er tross alt en del varianter man kan sjonglere med, motorer er en ting, og bare i dag har man vel over 400 forskjellige avfjærings-settinger tilgjenglig til Golf-plattformen.
Vi venter imidlertid spent på fortsettelsen, systemet skal implementeres i løpet av de kommende fem år sier han, og føyer til at i løpet av den tiden skal modellutvalget fra gruppen fordobles – delvis takket være den nye produksjons-strategien.
Og så håper vi at plattform-uttrykket nå kan begraves for godt.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no