-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Farvel til plattformene
Volkswagen har i alle år vært eksemplet som ble brukt når man snakket plattform-filosofi. Uten at noen egentlig forsto hva det dreide seg om. Å forlenge en stålplate i lengde og/eller bredde er noe av det enkleste og billigste i bilproduksjon, så hva var poenget?

En plattform, slik produksjonsingeniørene så det, inkluderte så meget mer, og omfattet kanskje ikke noen pressede stålplater i det hele tatt. For eksempel er kabel-opplegget, med tilhørende elektronikk, blant de dyreste enkeltkomponenter på en bil – det er slike steder det kunne spares penger, og på slike områder man vagt snakket plattform.
Nå endrer endelig også Volkswagen språkbruken, slik at flere skal forstå hva det dreier seg om. I et intervju med Wall Street Journal (og det tyske Handelsblatt) sier Ferdinand Piëch, VWs toppsjef, at Volkswagen nå skal inn på en ny produksjons-strategi, som vil kunne ende opp med at de sparer 1000 DM i fabrikasjonsutgifter pr bil. Han snakker om felles produksjonssystemer, der et antall komponenter deles av flere modeller. Han sier at i stedet for det han kaller dagens fire plattformer, skal man ha 11 modul-systemer.
Nå hører det med til historien at dette egentlig er akkurat like uklart som uttrykket plattform. Hva som er viktig for VW-gruppen er å fortelle kundene at det igjen skal bli en viss forskjell på en Seat og en VW, det påstås at særlig Audi har fått problemer fordi gruppens produkter er for like hverandre. Men det er litt vanskelig å se hvordan 11 modul-systemer skal gi større variasjoner enn 4 plattformer. Det er tross alt en del varianter man kan sjonglere med, motorer er en ting, og bare i dag har man vel over 400 forskjellige avfjærings-settinger tilgjenglig til Golf-plattformen.
Vi venter imidlertid spent på fortsettelsen, systemet skal implementeres i løpet av de kommende fem år sier han, og føyer til at i løpet av den tiden skal modellutvalget fra gruppen fordobles – delvis takket være den nye produksjons-strategien.
Og så håper vi at plattform-uttrykket nå kan begraves for godt.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no