-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Finale for indisk ikon
Det kan vel ikke være noen biler som har levd lenger. Den første Hindustan Ambassador trillet av båndet i 1957. Nå er det slutt.
Egentlig er Hindustan Ambassador enda eldre, for den er selvfølgelig et resultat av koloniriket.
Engelskmennenes Morris Oxford kom i 1954 i nytt opplag, med en motor fra Austin, og etter det har ikke inderne sett seg tilbake.
Fabrikken levde lykkelig i en meget beskyttet tilværelse i mange år – man kjenner igjen Lada, Volga og SovjetUnionen, eller Trabant og DDR.
Det kunne ta mer enn et år før en bestilling ble effektuert, og en periode hadde merket 70 prosent av markedet.
Det var først da Maruti, med hjelp av Suzuki, slo fast i 80-årene at bildet endret seg. I dag er det fritt bilsalg i India, men de gamle India-Japan-partnerne har fremdeles 50 prosent av markedet.
De slo til på det rette tidspunkt, kan man si.
I 2002 byttet daværende statsminister sin trofaste Ambassador til fordel for en armert BMW. Og i siste forretningsår ble ikke Hindustan kvitt flere enn 2.200 av disse – ikke akkurat en imponerende andel i et totalmarked som endte på 1,8 millioner biler.
Du skal ha vært flink hvis du har vært i India og ikke opplevd den gamle Morrisen innenfra. I en ikke altfor stor by like ved fabrikken er det fremdeles 33.000 Ambassador-taxier – og du finner dem over hele landet.
India har adoptert noen andre engelske konstruksjoner underveis, Vauxhall Victor ble Hindustan Contessa, og en ombygget (til fire dører) ble til Gazel. Og man forsøkte seg også med en Reliant Robin – den med et hjul foran som ikke akkurat er vanskelig å velte. Sipani ble navnet på den.
Og hva er vel mer naturlig når jeg skriver dette at aldre seniorer dukker opp på Memory Lance.
Morgan 4/4, VW Kombi (produksjonen avsluttet i Brasil for en måneds tid siden), G-Klassen til Mercedes, Peugeot 405 som Samand i Iran, Nissan Sentra Mk. 3 fra Mexico, og ikke minst Fiat 124 i alle avskygninger.
Er det noen som har noen flere forslag, så hør fra dere.