-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Ford bytter ut sikkerhets-toppen
Den tøffeste dama i amerikansk bilindustri, Helen Petrauskas, skal slutte. 56 år gammel og sjef for Fords sikkerhets- og miljøgruppe på konstruksjon, var det stort sett hun som måtte fronte Fords del av Firestone-skandalen.

De fleste som observerte henne, syntes hun gjorde en glimrende jobb, men muligens har den ikke vært glimrende nok, for det er litt tidlig å slutte når man bare er 56. Bortsett fra akkurat denne skandalen, som påstås å ha vært årsak til 148 dødsfall, og har kostet Ford 500 millioner dollars så langt, pluss en sum de nekter å fortelle størrelsen på som er satt av som reserve for fremtidige krav, har Ford et førsteklasses renommé både når det gjelder sikkerhet og miljø. Ford er vel i dag den grønneste av alle amerikanske bilfabrikker. I stor grad takket være Helen Petrauskas.
Som jurist begynte hun hos Ford i 1971 som spesialist på miljø og utslipp, og ble visepresident med ansvar for miljø og sikkerhet i 1983. Hun har vært ganske sentral ved flere anledninger der norske journalister har blitt oppdatert på disse områdene i USA, og har vært en glimrende ambassadør for Ford ved mange andre anledninger.
Nå skal hun avløses av en annen, som både har møtt norske journalister, har et umulig etternavn og er kvinne, Susan Cischke. Hun kommer fra Daimlechrysler der hun var visepresident med ansvar blant annet for personbilvirksomheten. Hun er ingeniør, kom til Chrysler i 1976, fikk visepresidentstillingen i 1999 og raste ut i den store exodusen sist høst.
Begge disse damene er klare eksempler på at når Ford utnevner hunkjønn i toppstillinger er det ikke for å skaffe seg et kvinnesaks-alibi. De ansettes på kvalifikasjoner.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no