-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Ford satser tungt – igjen
I passe tid etter at Ford solgte lastebilbiten sin til Mercedes, 4 år, er de der igjen. Nå slår de seg sammen med Navistar om en ny linje mellomstore biler. Det skjer mye på last for tiden.

Vi har nettopp vært gjennom en Volvo/Renault sammenslutning. En rekke Scania-aksjer ligger for tiden hos Volvo og venter på å bli plassert et annet sted, VW? I Japan er fremdeles Nissan Diesel en fri agent, mens både Mercedes og Volvo sikler på Mitsubishis lastebil-gren.
I USA har både Ford og GM for lengst trukket seg ut av den tunge delen, GM solgte til Volvo og Ford til Mercedes-eide Freightliner. Med god grunn, kan det virke som, tøft marked i nedgang, ganske dramatiske arbeidsplass-reduksjoner og en konsentrasjon på motorprodusent-siden. Dessuten er de fleste enige om at det ikke er noen spesiell lysning for markedet for tiden.
Da er det Ford og Navistar forteller at etter å ha hatt fast følge en stund (Ford har kjøpt motorer derfra) skal de nå forlove seg. Og dersom det holder gjennom vent-og-se perioden, vil bryllupet stå i Escobedo, Mexico.
Greia er at Ford og Navistar (Navistar? – en av de store USA-eide lastebil-enhetene som stammer fra International) går sammen i et 50-50 selskap som skal bygge felles lastebiler i 6 og 7 klassen i USA. (Klasse 8 er de store Rubber Duck bilene vi går og romantiserer om, 7 og 8 går fra 10 til 18 tonn). Bilene blir like bortsett fra detaljer på førerhuset og interiøret, som skal markere merkenes spesialiteter, og de skal selges separat under hvert sitt navn. Produksjonen skal skje ved Navistars fabrikk i Escobedo, en av Navistars fabrikker som slapp unna den nylige reduksjonen på 1.000 arbeidere.
Om et par dager skal Navistar presentere sin nye range mellomklassebiler for sine forhandlere ved et stort arrangement i Las Vegas. 900 millioner dollars har de investert der, penger som satt langt inne, både fortjeneste og aksjekurs har dalt den siste tiden, parallelt med økende problemer på Nord Amerika markedet. Om det er disse bilene som skal danne basis for fellesprosjektet aner jeg foreløpig ikke, ingen vil fortelle slike detaljer, eller detaljer om hvordan finansene skal ordnes her, enda.
Imidlertid er det rimelig å tippe at den nye Navistar blir basis, og at Ford kommer til å lene seg sterkt på Navistars service-oppbygging når det kommer til ettermarkedet.
Samtidig kunne Cummins fortelle at de har inngått en meget tett avtale med Paccar om leveranser over lang tid av store dieselmotorer. Paccar er Navistars Stars-and-Stripes-konkurrent, og eier DAF og Foden i Europa, mens de bygger Peterbilt og Kenworth i USA. I dag leverer Cummins også 20% av Fords mellomtunge dieselmotorer. Det er vel mulig det blir en slutt på det nå.
Det er vel også særdeles mulig at dette ikke er det siste vi får høre om tettere lastebilsamarbeid i år.
(For ordens skyld: både hos Ford og Cummins steg aksjekursen, mens den ramlet forholdsvis dramatisk hos Navistar.)