-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Forever tap for Forever?
Man kan ikke være interessert i transport og gummihjul uten å få med seg en sykkel eller to. Enten det er lekre Mercedes- eller Porsche-merkede titan-konstruksjoner, OL-konstruksjoner fra Lotus, eller det faktum at i Kina finnes det 470 millioner sykler. Landets største sykkelfabrikk varsler driftstap for femte år på rad.

Når Forever nå varsler at de vil tape penger, for femte år på rad, forklares det dels med sterk konkurranse fra utenlandske produsenter samtidig med at Forever er alt for sen med å få ut nye produkter og introdusere nye produksjonsmetoder. Et siste argument er at motorisert kollektivtransport nå begynner å bli både vanlig og billig, slik at de blir stadig mindre behov for Kinas 470 millioner sykler.
Taiwan er, paradoksalt nok, en av de innenlandske sykkelprodusentenes største konkurrenter. Giant Manufacturing Co. er et Taiwan-firma som driver en stor sykkelfabrikk rett rundt hjørnet for Forever, deres sykler har moderne design og selges for 250 Yuan (ca. like mange kroner) der Forevers meget mer gammeldagse sykler koster 1000 yuan.
Forever og en rekke andre kinesiske sykkelfabrikker var også store eksportører, i dag er det nesten ingen som fører disse mer. Bare på Kuba kan du finne en og annen forholdsvis ny Forever. Mens du hjemme i Kina vil se at sykler som Peugeot eller Emelle, eller sykler bygget opp av dyre italienske og japanske komponenter, er vinnerne, som symbol på status og stil.
Men selv om Forever har tapt til sammen 742 millioner Yuan i de fire årene fra 1996 til 1999 og kommer til å tape solid i år også, er det ikke så dystert allikevel. Kinesisk sykkelproduksjon har økt 13% i år, og Forever er en av dem som har bidratt sterkest til det. Så på tross av varsel om nytt tap er deres aksje allikevel en av dem som har steget mest på Shanghai-børsen i år.
Hva som imidlertid ser ut til å være ganske klart er at dersom du er ute etter en gammeldags gearløs sykkel med 15 kilos ramme av galvanisert stål må du rappe deg. Forever og de andre kinesiske sykkelprodusentene er på full fart inn i det nye årtusen, med nye materialer og nye konstruksjonsmetoder nå.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no