-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Forever tap for Forever?
Man kan ikke være interessert i transport og gummihjul uten å få med seg en sykkel eller to. Enten det er lekre Mercedes- eller Porsche-merkede titan-konstruksjoner, OL-konstruksjoner fra Lotus, eller det faktum at i Kina finnes det 470 millioner sykler. Landets største sykkelfabrikk varsler driftstap for femte år på rad.
Når Forever nå varsler at de vil tape penger, for femte år på rad, forklares det dels med sterk konkurranse fra utenlandske produsenter samtidig med at Forever er alt for sen med å få ut nye produkter og introdusere nye produksjonsmetoder. Et siste argument er at motorisert kollektivtransport nå begynner å bli både vanlig og billig, slik at de blir stadig mindre behov for Kinas 470 millioner sykler.
Taiwan er, paradoksalt nok, en av de innenlandske sykkelprodusentenes største konkurrenter. Giant Manufacturing Co. er et Taiwan-firma som driver en stor sykkelfabrikk rett rundt hjørnet for Forever, deres sykler har moderne design og selges for 250 Yuan (ca. like mange kroner) der Forevers meget mer gammeldagse sykler koster 1000 yuan.
Forever og en rekke andre kinesiske sykkelfabrikker var også store eksportører, i dag er det nesten ingen som fører disse mer. Bare på Kuba kan du finne en og annen forholdsvis ny Forever. Mens du hjemme i Kina vil se at sykler som Peugeot eller Emelle, eller sykler bygget opp av dyre italienske og japanske komponenter, er vinnerne, som symbol på status og stil.
Men selv om Forever har tapt til sammen 742 millioner Yuan i de fire årene fra 1996 til 1999 og kommer til å tape solid i år også, er det ikke så dystert allikevel. Kinesisk sykkelproduksjon har økt 13% i år, og Forever er en av dem som har bidratt sterkest til det. Så på tross av varsel om nytt tap er deres aksje allikevel en av dem som har steget mest på Shanghai-børsen i år.
Hva som imidlertid ser ut til å være ganske klart er at dersom du er ute etter en gammeldags gearløs sykkel med 15 kilos ramme av galvanisert stål må du rappe deg. Forever og de andre kinesiske sykkelprodusentene er på full fart inn i det nye årtusen, med nye materialer og nye konstruksjonsmetoder nå.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no