-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Fortid som virkelighet
Egentlig burde jeg slutte å forbause meg over hva man kan manipulere seg frem til. Men disse tsjekkerne skaper gammel bilhistorie som om du skulle vært der med Hasselblad og fargefilm.
Nærbilde av Elisabeth Junek og hennes gule Bugatti? Ikke har jeg sett akkurat det.
Ulf Noriders blå og gule Ferrari GTO på full fart gjennom Cerda på Targa Florio i 1963. Finnes ikke.
Scene fra den natta på Nürburgring da (vi vet ikke en gang om det er sant) Mercedes fjernet all lakken fra bilene sine for å få dem under de 750 kg som var kravet.
Hvordan i all verden kan man få et fargefoto fra før det fantes god fargefilm av en hendelse som sannsynligvis ikke fant sted?
Snakk med Jan Rambousek og Petr Milerski. Sammen skaper de nettopp slike utrolige bilder, og hvis du ikke visste bedre skulle du sverget på at de hadde vært der da det hendte, med utstyret sitt.
Nitid prosess
Når jeg sier at dette «bare» er datamanipulasjoner, gjør jeg det litt for enkelt. Disse to skaper det bildet de ønsker, først som en ide. Deretter er det full skissebok og så begynner en million enkeltopptak. Ikke bare av biler og miljø det dreier seg om, men også av «kulissene».
Noens bilder skal for eksempel ha en mengde tilskuere. Statister blir hentet, kledd på (detaljer som mønsteret på strømper en typisk tysk Grand Prix tilskuer brukte nedenfor nikkersen i 1937 er viktig) og det sprutes vann eller pøses på med røyk eller flammer – alt etter hva bildet krever.
Så begynner sammensettingen på skjerm. Puslespill er en alt for mild beskrivelse.
Her kan du se hvordan de jobber - saken fortsetter
Naturtro
Jeg aner ikke hvor lang tid de bruker på ett bilde, men resultatet er frapperende. Det skumle er at med tiden vil bilder som disse kunne brukes som en form for «jeg-var-der-virkelighet». Med mindre du vet bedre selv, er det veldig vanskelig å fortelle at Porschebildet fra Le Mans 1970 ikke er ekte.
Du kan selv oppleve både kvaliteten på bildene, se det store utvalget, og få et innblikk i hvordan disse fremstilles (Jeg holdt på å si produseres – men det er helt feil. Dette er ikke produksjon, dette er kunst) ved å gå inn på hjemmesiden deres.