-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Frankfurts tredje dag = trøbbel
Oppskriften på bilutstillinger er slik: to dager før åpningsdagen er det pressedag. Og dagen før. Og når de store uvaskede hoper hoper (eller hva det er hoper gjør), er vi priviligerte forlengst på vei hjem på champagneklasse. Nå lager Frankfurt, eller er det Gerhard Schröder, tull i oppskriften.

Det er valg i Tyskland til høsten. Dagens kansler er også kjent som Auto-kansleren. Derfor passer det både ham og industrien at det er Gerhard Schröder selv som åpner årets store personbilutstilling i Tyskland.
På selve åpningsdagen må han imidlertid være i FN, og da er gode råd dyre. Så dyre at de har skapt en smule opprør blant de underpriviligerte utstillerne.
Nå blir det nemlig slik at Schröder skal åpne utstillingen onsdag den 14. september. Men denne seremonien er såpass omfattende at selv om onsdagen ikke blir noen dag for den vanlige publikummer, regner man med at alle utstillerne sender en representant eller to til forestillingen. Og dermed blir det nolo pressekonferanser i de timene utstillingen åpnes.
Derfor har vi, den såkalte pressen (og du skulle se hvem som går rundt med pressekort på en slik dag: 7 år gamle unger, silikonbabes, og da mener jeg silikon i hue og babes av begge kjønn, bilforhandlere fra Øvre Gok) fått beskjed om at det blir en halv pressedag mandag også.
For det første skaper dette problemer for standbyggingen. Den er som regel så presist timet at standen er ferdig fem på. Hos de utstillerne som har fått pressekonferansen fremskyndet et døgn, vil det si fem på 24 timer tidligere. For det andre vil det si at de som fremdeles har pressekonferanse onsdag – og vi snakker om til sammen 80 pressekonferanser på – egentlig – to dager, frykter at når den dagen kommer vil de fleste allerede ha reist hjem. Faktisk frykter også tirsdags-pressekonferanserne at mandag vil vise seg å bli hoveddagen for den betydningsfulle pressen i år, og at alle vil være hjemme på kontorene sine i løpet av tirsdagen.
Merkelig nok har det nye arrangementet fått litt Seoul-preg (Der var det lenge slik at hjemmeprodusentene hadde en million kvadratmeter inne i en stor hall, mens importørene hadde 200 kvadratmeter ute, i et telt. Sant!). Bortsett fra Porsche (som har fått tildelt en tirsdags-tid, samtidig med Mazda og Fiat – gjett hvem folk vil gå til. Mazda, sannsynligvis, i håp om at i hvert fall de har en fet presang) er det de tyske produsentene som nå har fått mandagsterminer, sammen med et par andre. Mitsubishi og Webasto er blant de andre. De frykter at det blir umulig å gjennomføre en pressekonferanse på grunn av alt arbeidet som skjer på nabostandene. Renault har byggertid frem til klokken 18 mandag kveld, og ikke noe skal få dem til å bryte det programmet, Nissan trenger enda lenger tid.
Men selskaper som Mercedes, BMW og VW behøver ikke frykte noe nabokrangel, de disponerer alle egne haller.
Og vi da? Jo, i følge arrangørens instruksjoner skal vi ledes fra hall til hall der det skjer en pressekonferanse. Men de andre hallene skal mandag være adgang forbudt områder. Man kan imidlertid ikke se bort fra at journalister allikevel skaffer seg adgang til disse områdene, via dører eller porter, skriver arrangøren grav alvorlig.
Og vi som pleier å gå rundt å snoke på mandagene, vi må gjøre det søndag i år. Det er hardt å være motorjournalist!