-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Gjenfødt Isetta
Et av verdens største kjemikonsern tok en 1958 Isetta for å vise hva de kunne gjøre for den med sine moderne materialer. Heldigvis klarte de å bevare Isetta-sjelen.
BASF, du kjenner kanskje ikke det navnet, men Glasurit har du hørt om? – bestemte seg for å demonstrere noe av sin teknologi på en ny måte. De fikk tak i en 55 år gammel Isetta som de ga en skikkelig behandling.
Italiensk opprinnelse
Isetta er en historie for seg. Opprinnelig designet og bygget i Italia, av Iso – de som senere bygde noen fantastiske sportsbiler med Chevrolet-motorer og med masse input fra tidligere Ferrari-ingeniør Giotto Bizzarini.
Isettaen var verdens enkleste, lukkede to-seter, med en liten motorsykkel i hekken. Den eneste døren utgjorde samtidig hele fronten, så hvis du var så uheldig at du dunket borti noe med første del av bilen, måtte du krabbe ut gjennom soltaket.
Dette var såpass interessant at BMW kjøpte lisensen, og i løpet av produksjonstiden, 1955 – 1962, produserte de mer enn 150.000 av dem.
Isetta var faktisk sterkt medvirkende til at BMW overlevde som selvstendig bilprodusent, og BMWs Isetta-innslag var så merkbart at i dag er det ingen som husker Isetta som en Iso. Det er BMW som er blitt den automatiske Isetta-assosiasjonen.
Ingen vinterbil
Fremdeles finnes det folk som jobbet hos Bertel O. Steen i 60-årene, som kan fortelle hvordan det var å reise opp til Hamar i sine Isetta firmabiler, der de forsøkte å selge Mercedes Benz tømmerbiler på vinteren.
La meg si det sånn at Isettaen, med en en-sylindret motorsykkelmotor langt der bak, og med de to bakhjulene så tett sammen at den kunne gå for å være en trehjuling, ikke var helt ideell for datidens sporete vinterveier.
Glemte jeg å si det? Bertel O. Steen var også BMW-importør på den tiden.
Men tilbake til Dagens Tekst: BASF som altså er en gigant på lakk og kunststoffer, hentet hjem en sliten Isetta. Det mest iøynefallende de gjorde med den var den utvendige lakkeringen.
Oppshinet
Her finner du vannbasert lakk fra Glasurit 90-serien, fargene er Big White og en metallic Bluetta. At disse fargene er skapt spesielt for dette prosjektet viser også BASFs evne til å skreddersy kulører. Men de presiserer at katalogen deres, med 600.000 oppskrifter, også inneholder de originale Isetta-fargene.
Interiørt finner du først - det vil si, du finner det ikke, for du kan ikke se det - et nytt skum-materiale, Elastoflex W, som polstring i setene (mye mindre materiale for samme grad av komfort). Men overflatene ser du, både på setene og i resten av interiøret.
Det er skapt av et materiale som heter Steron. Det er, fortelles det, svært enkelt å legge på de overflatene man skal ha dekket, det gir en soft følelse når man tar på det, og det har en bråta muligheter, både som fashion-materiale (sammen med bilen viste BASF både en kjole og sko, spesialdesignet og fremstilt av Steron) og når det gjelder å gi det en helt privat karakter.
I Isettaen, som forresten er døpt MySetta, har man brukt laser for å «gravere» inn et spesielt overflatemønster, både i det blå og det hvite interiør-stoffet, for å vise mulighetene.