-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Glickenhaus til Baja
Gamle Baja Boot er et ikonisk kjøretøy med Steve McQueen vibber og sand under gummien. Nå skal Cameron Glickenhaus minne verden på gamle helter.
Baja 1000 er et løp som er langt der oppe sammen med det originale Mille Miglia og med Carrera Panamericana.
Og som fremdeles kjøres på ramme alvor og ikke som et recreation som de fleste andre hår-på-brøstet løpene.
Red Bull forteller mer om løpet
Nå har Cameron Glickenhausen, en mann som allerede har fått til mengder av det han har lovet, men som ingen trodde på, lovet oss en gjenskapning av den opprinnelige Boot.
Han har jobbet frem de tekniske tegningene som er nødvendige for første steg i landeveislovlig typegodkjenning, og han har gjort avtale med leverandører av nødvendige mekaniske komponenter.
Da snakker vi en heftig femliters VeÅtter, en automatkasse og en overføringsboks som gjør at man kan velge mellom to- og firehjulsdrift, og vi snakker om komponenter til en opphengning som gir 50 centimeter fjæringsvei.
Dessuten snakker vi detaljer som for eksempel aircondition og ventilasjonssystem, for dette skal bli en bil som også kan selges til gatebruk.
Les mer om Steve McQuuens involvering i Baja 1000
Utgangspunktet, den opprinnelige Booten, startet i et av GMs skunk-works midt på 60-tallet, med en off-road guru som het Vic Hickey i spissen. Da GM-ledelsen fikk nyssen ble prosjektet formelt begravd, GM hadde forpliktet seg til en ikke-racing avtale.
Det spilte ingen rolle, verkstedet til Hurst – kjent for blant annet racing-transmisjoner – lå rett rundt hjørnet, så Boot ble flyttet dit.
Det ferdige resultatet besto av en Chevy V8 rett bak føreren. Den drev gjennom en GM 400 Hydramatic og en Dana 18 transfer-kasse, med Corvette differ med Positraction.
Verdens mest direkte servostyring, torsjonsfjærer i opphengningen, skivebremser og de spesielle 36-tommers Goodyear Baja Special dekkene avsluttet det hele.
I forhold til de andre Baja-bilene, som stort sett var basert på Bobler, var dette et monstrum.
To ble bygget. En står i Louwman Museet i den Haag (se i bildegalleriet). Den andre kjøpte Bilsamler og racerbilbygger Cameron Glickenhaus i 2010.
I fjor fortalte Glickenhaus at han skulle bygge noe som skulle delta i årets Baja. Samtidig utfordret han andre superbil-produsenter som Lambo, Ferrari, Porsche, Maserati – hele haugen – til å komme opp med konkurrenter.
Og ikke konkurrenter til en pingleøvelse som Baja 1000, men til den gamle New York til Paris-ruten. Vestover fra NY, amfibie-kryssing over Barentshavet, litt nedover mot Beijing, trans Sibir til Moskva, og så via St. Petersburg til Paris – «der vi har en hyggelig middag. Jeg spanderer».
Vi har ikke hørt noe om at noen har bitt på agnet.
Men han skal altså bygge bil og delta i Baja, og etter den skal han utruste en av bilene for å sette høyderekord på fire hjul ved å kjøre opp Ojos del Salado-vulkanen i Chile – 6.900 m.o.h!
Som sagt – han har lovet ting før som ingen har trodd på, men som han har gjennomført.
Men tilbake til Glickenhausen Boot. Den skal bygges i tre- elle fem-seters utgaver med førerplassen sentralt plassert. Som to-dørs utgave skal den koste fra $ 250.000 dollars, mens en firedørs vil koste 10 prosent mer.
Jeg vil ikke vedde mot at han klarer det også.