-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
GM-svenske til Torino
Sist SAAB sendte folk til Torino endte de opp som frustrerte mennesker som aldri skulle plukke grener av et spaghetti-tre mer. Denne gangen burde det går bedre.
Vi som besøkte den blå-gule utposten noen ganger ble ikke slått av hvor harmoniske de utsendte virket, og det var heller ikke åpenbart på båndet at samarbeidet blomstret. Kulturkollisjon!
Mange biler har rent i havet siden den gang, og nå ser vi nesten den samme prosessen på nytt. Men innenfor et annet rammeverk, og på et annet nivå. Dessuten har vel også svensker endret seg på disse årene.
Som kjent har GM og Fiat gjennomført et krysseierskap hos hverandre. Det skal i første omgang opprettes to felles selskaper, og det første, som skal lokaliseres til Torino, er nå på plass. Det skal sørge for motor og transmisjons-systemer for gruppens ikke-amerikansk biler. Powertrain-biten skal i stor grad samordnes for å kutte kostnader. Alle gruppens fabrikker som steller med den slags skal inn under dette nye selskapet, til sammen snakker vi 27 ansatte, 5 utviklingssentra og 19 fabrikker i 11 land over hele verden med en årlig kapasitet på 7 millioner motorer og 6,6 millioner gearkasser. Til sammen snakker vi store tall, masse logistikk, og enorme muligheter for å gå på trynet.
Kjell Bergström heter mannen som skal sørge for at så ikke skjer. Han er i dag en Trollhättan-mann, visepresident med ansvar for SAABs powertrain-divisjon. Nå blir han Vice President Product Engineering for dette nye globale selskapet. Jeg regner med at han vil komme gjennom Torino-erfaringen i bedre form enn sine SAAB-forgjengere.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no