Noe som er bra med folk som har levd lenge, eller ting som har eksistert lenge, er at det går alltid an å dra frem et og annet jubileum. Dersom vi, mot alle formodninger, skulle gå tørre for noe aktuelt å skrive om på denne siden i 2001, kan vi jo alltid dra frem et og annet jubileum. For eksempel:
startet Bertel O. Steen sin agenturforretning. De første bilene solgte han først seks år senere (5. januar).
kom bilutstillingen i Paris for første gang under tak. Den fant sted i Tullerihavene i 1898 og 1899, og i 1900 var det ingen bilutstilling på grunn av Verdensutstillingen der. Men i 1901 ble den for første gang avholdt i Grand Palais (datoen var 21. januar).
lanserte Oldsmobile sin Curved Dash modell. Verdens første serieproduserte bilsuksess: 2.100 eksemplarer ble solgt det første året! (Dette skjedde i mars.)
vant Fornier årets første store løp, Paris-Bordeaux, på en Mors. Han hadde kjørt så overlegent at nestemann kom 2 timer og 40 minutter etter. Nøyaktig en måned senere vant samme mann på samme bil Paris-Berlin løpet (29. mai).
importerte Norges første bilimportør, F. Hiorths Automobilforretning på Karl Johans gate sin første bil, en Locomobile (sommer).
fikk Paris en hastighetsgrense. Politimesteren fastsetter 30 km/t som toppfart i byen. Mange hester i Boulogne-skogen har problemer med å holde denne grensen (september).
avholdt Paris sin andre store bilutstilling dette året, fremdeles i Grand Palais, som vil være bilutstillingsarena til lenge etter andre verdenskrig (10 desember).
hadde Benz kjempeproblemer. Årets salg er bare på 385 enheter, 60% av fjorårs-salget. Og vil fremdeles synke i året som kommer. Alt for konservativ i forhold til Mercedes (desember).
For 75 år siden:
behandler og vedtar Stortinget vår nye Motorvognlov (januar).
lanserte Oakland et nytt bilmerke: Pontiac lanseres som en billig-utgave (januar).
startet en av våre mest profilerte importører, Erik B. Winter, sitt langvarige forhold til Austin (mars).
fusjonerte Benz og Daimler, det nye selskapet heter Daimler Benz og bilene skal nå hete Mercedes-Benz (26. juni).
gikk det tre 24-timers løp i Europa. På Le Mans, Spa og på Montlhéry. Rettferdig nok ble de vunnet av henholdsvis Lorraine Dietrich, Peugeot og Renault (tre week-ender etter hverandre, juni og juli).
lanserte engelske Daimler sin fantastiske Double Six, med en nydelig V12-motor. Det ble bare bygget 70 eksemplarer av den. Jaguars senere V12, som også fantes i Daimler Double Six utgave, ble det noen flere av (oktober).
begynte Raufoss Ammunisjonsfabrikker å annonsere for sine RAF kulelagre, og fettpresser til bilbransjen (desember).
For 50 år siden:
døde Ferdinand Porsche. En måned senere ble produksjonen av bilen som bar hans navn flyttet fra Gmund i Østerrike til Stuttgart (30. januar).
ble Mercedes-Benz 300-modell presentert. Den startet som en toppklasse Konrad Adenauer type limousine, men la grunnlaget for 300 SL og alle racerbil-eventyrene som fulgte senere (april).
kunne du få kjøpe russisk luksus også, Norske Drosjeeieres Felleskjøp begynte å importere ZIM-limousiner (april).
begynte Jaguar sin lange seiersrekke på Le Mans, dette året med en privat-eid C-type med Walker og Whitehead bak rattet (23-24 juni).
viste General Motors sin Le Sabre drømmebil på den store Futurama-utstilling i New York. Dermed begynte bilen-som-månerakett drømmene for alvor (august).
sikret Fangio seg sitt første Formel 1 mesterskap, bak rattet i en Alfa Romeo på banen i Barcelona (28. oktober).
ble bilen tatt på alvor som kunstverk. Museum of Moderen Art inkluderte en Pininfarina-karossert Cisitalia 202 coupé i sin faste utstilling. Modellen stammet fra 1947 og var tegnet av Mario Savonuzzi (oktober).
begynte forfallet i britisk bilindustri. Da slo Austin seg sammen med Nuffield, som bygde Morris, pluss MG, Riley og Wolseley. De fleste av disse merkene er det fremdeles BMW som eier (høsten? husker ikke!).
Annonse
For 25 år siden:
tok BMW for alvor steget opp i de høyeste sfærer, da de lanserte sin 6-serie luksus-coupé i Geneve (mars).
overtok Peugeot alle Citroën-aksjene fra hovedaksjonær Michelin. Derved ble vel både Citroën og Michelin reddet (april).
vant Jody Scheckter, som siden ble verdensmester med Ferrari (1979), Sveriges Grand Prix på Anderstorp med en Tyrrell P 34. Og hva så? Bilen hadde fire styrte, bitte små, forhjul. Denne bilen har nå begynt å herje i historisk racing etter at Avon har spesialbygget dekk for den (13. juni).
deltok for første gang en bil som het WM på Le Mans. Uten særlig interesse hvis det ikke hadde vært for at dette var et fritidsarbeide fra en av Peugeots designsjefer, Gerard Welter. I 1988 var dette det første merket som brøt 400 km/t grensen der (juni).
presenterte Museum of Modern Art i New York sitt Taxi-prosjekt, der såpass uventede deltakere som Volvo og Alfa Romeo fantes med (17. juni).
dukket for første gang en av Norges store gråimportører opp. Morten Grøtvik hadde da adresse i Skien og var oppført som TVR-importør. Etter det har han vært borti nesten alt som finnes av Superbil-merker (sommer).
viste Ferrari sin type 400. Maranello begynte å bli soft. Ikke bare var bilen en fireseter og ganske lettkjørt, den utviklet seg også til en utgave med automatgear! (2 oktober)
skulle ikke Maserati være noe dårligere enn Ferrari, så de lanserte sin Quattoporte (3. november).
kom den siste virkelige genistreken fra Colin Chapman. Lotus 78 satte understell-aerodynamikken i system. Den bilen sugde så kraftig at den kunne kjørt opp-ned i taket på en tunnell (desember).