Grønt lys for Volvo-Volvo+Renault

Volvo-Volvo har nå fått et foreløpig grønt lys fra amerikanske antitrust-myndigheter for å gjennomføre sammenslutningen med Renaults lastebildivisjon. Dermed blir Volvo-Volvo enda mer nummer to blant verdens tungbil-produsenter.

Publisert

Det var i april Volvo-Volvo og Renault gjennomførte en deal der svenskene overtok Renaults lastebilbygger, inklusiv Mack-fabrikken, mot at Renault fikk 15% av Volvo-Volvo. I september sa EUs konkurransemyndigheter at dette var helt i orden for dem, under forutsetning at Volvo kvittet seg med sine 45,5% i Scania innen tre år. Og under forutsetning av at Renault kvittet seg med sine Irisbus-forbindelser med Iveco.

Nå som USA også har gitt sin betingede velsignelse, begynner disse tre årene å løpe. Det er selvfølgelig en litt følsom situasjon, en rekke mulige friere sitter der og vet at før eller siden må Volvo kvitte seg med Scania-aksjene. Hvor lavt kan prisen gå, dersom jeg ikke kjøper posten i dag med venter til neste uke? Eller til neste år. Volkswagen er vel blant dem som tenker slik.

Men imens kan Volvo-Volvo konsentrere seg om å oppfylle amerikanske myndigheters betingelser. ”Dere skal få gjennomføre sammenslutningen dersom dere sørger for å redusere markedsandelen dere sammen har på søplebiler var beskjeden Volvo-Volvo og Renault/Mack fikk. Så selv om den formelle beslutningen skal tas av en rett i Washington, er det nå i praksis klart for å gjennomføre sammenslutningen.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS