-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Grønt lys for Volvo-Volvo+Renault
Volvo-Volvo har nå fått et foreløpig grønt lys fra amerikanske antitrust-myndigheter for å gjennomføre sammenslutningen med Renaults lastebildivisjon. Dermed blir Volvo-Volvo enda mer nummer to blant verdens tungbil-produsenter.

Det var i april Volvo-Volvo og Renault gjennomførte en deal der svenskene overtok Renaults lastebilbygger, inklusiv Mack-fabrikken, mot at Renault fikk 15% av Volvo-Volvo. I september sa EUs konkurransemyndigheter at dette var helt i orden for dem, under forutsetning at Volvo kvittet seg med sine 45,5% i Scania innen tre år. Og under forutsetning av at Renault kvittet seg med sine Irisbus-forbindelser med Iveco.
Nå som USA også har gitt sin betingede velsignelse, begynner disse tre årene å løpe. Det er selvfølgelig en litt følsom situasjon, en rekke mulige friere sitter der og vet at før eller siden må Volvo kvitte seg med Scania-aksjene. Hvor lavt kan prisen gå, dersom jeg ikke kjøper posten i dag med venter til neste uke? Eller til neste år. Volkswagen er vel blant dem som tenker slik.
Men imens kan Volvo-Volvo konsentrere seg om å oppfylle amerikanske myndigheters betingelser. Dere skal få gjennomføre sammenslutningen dersom dere sørger for å redusere markedsandelen dere sammen har på søplebiler var beskjeden Volvo-Volvo og Renault/Mack fikk. Så selv om den formelle beslutningen skal tas av en rett i Washington, er det nå i praksis klart for å gjennomføre sammenslutningen.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no