Halvt år med fremgang

Bilsalget i Europa økte igjen i februar. Det er den sjette måneden på rad man registrerer økning. I Norge venter vi nedgang.

Publisert Sist oppdatert

Her i landet er det nesten ingen av personbilimportørene som regner med høyere totalmarked i år enn i fjor. Nok en gang kan vi slå fast at vårt eget marked ikke er helt i takt med Europas.

Mens Norge endte på solide 142.000 i 2013 – opp 3 prosent, gikk Europa tilbake med nesten to prosent.

Nå er Europa på vei oppover, for sjette gang på rad kan vi notere oss for en måned der bilsalget økte andre steder, mens det her hjemme er tilbakegang i årets første måneder (selv om akkurat nå ligger mars bra an med pluss ni prosent i skrivende stund).

Nå er det imidlertid ikke bare begeistring i resten av Europa heller. Økningen i februar, pluss 8 prosent til 861.000 biler, er på bakgrunn av en veldig dårlig februar i fjor. Den var faktisk så dårlig at årets februar-tall er den nest laveste februaren siden ACEA begynte å føre statistikk for det utvidede EU i 2002.

Men et pluss er tross alt et pluss, og siden februar-plusset drives både av de små og av de store, er det kanskje ikke for dristig å tolke dette som et tegn på at noe går fremover igjen.

Spania ledet utviklingen, med 17,8 prosent opp, mens et annet nederlagsomtalt land, Italia, økte med 8,6 prosent. Portugal og Hellas kunne forresten også skilte med pluss, den første med 40 prosent, den andre med 6.

De to andre store motorene, Tyskland og Storbritannia, økte med henholdsvis 4,3 og 3 prosent. Frankrike var med andre ord det eneste av de store som måtte notere en tilbakegang. Med minus 1,4.

Akkurat det kunne man ikke se på Renault, de økte med 11,5 prosent i februar. PSA måtte derimot se en økning på bare 3,5 prosent – markedet økte vesentlig mer.

Men heller ikke Volkswagen-gruppen klarte å holde følge med markedet (pluss 7,2 prosent) og hovedmerket selv gikk faktisk tilbake med 0,8 prosent.

Det betyr at Volkswagen, isolert, nå har en markedsandel på 11,9 prosent. I februar i fjor var den på 12,9. Jeg ser for meg en viss aktivitet i Wolfsburg.

De to amerikanerne, GM og Ford har også gjort veldig riktige ting nå, pluss 12,3 og pluss 11,3 prosent, mens halv-amerikaneren Fiat måtte nøye seg med en vekst på 5,8 prosent. Jeep isolert økter imidlertid med 15,4.

BMW og Daimler fulgte heller ikke med markedet, de økte med henholdsvis 3,7 og 3,6 prosent. En rekke japanere, Toyota, Suzuki, Mazda og Mitsubishi økte mer enn markedets 8 prosent, og den eneste kineseren, Volvo, vokste med 11,4 prosent.

Hyundai gikk tilbake, mens Kia gikk frem. Akkurat denne konkurransen er litt spennende. I februar i fjor var avstanden mellom disse to 9.500 biler, nå er den krympet til 6.500.

Og selv om Land Rover klarte litt økning gikk Jaguar så mye tilbake at gruppen måtte bokføre 0,6 prosent tilbakegang.

Etter første kvartal burde årets tendenser bli enda litt klarere.

Powered by Labrador CMS