-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hjulet er funnet opp på nytt
Om det er noen vits i finne opp hjulet på nytt? Ja, sier engelske Vitamins Design.
Nå var vel egentlig ikke folkene hos Vitamins ute etter å finne opp hjulet igjen, det fungerer jo greit som det har gjort i en del årtusener, men de var ute etter å løse et rullestolproblem.
Små hjul på en rullestol er ganske greit, for de tar liten plass og gjør det litt enklere med stoler som skal slås sammen og settes bort eller fraktes.
Men det er ikke tvil om at rullestoler med store hjul gir bedre kjøreegenskaper og får brukeren opp i riktig høyde. Men problemet er altså hvor man skal gjøre av dem når stolen for eksempel skal inn i bagasjerommet på en bil, eller med flyet.
Vitamins har altså greid det som mange har prøvd på før, nemlig å lage et hjul som kan foldes sammen. Morph Wheel kaller de konstruksjonen, og når den er foldet sammen har den en lang, lett oval – nesten 8-talls form, slik en halvfylt sykkelslange former seg selv når den får lov til å opptre på egen hånd.
Dermed kan hjulene stappes ned i en bæreveske litt større enn en squash-bag, og resten av rullestolen foldes sammen til den flate pakken den opprinnelig var.
Mekanismen er meget enkel. Hjulet består av fire segmenter som klikkes på plass, og det hele holdes under kontroll av et kraftig aluminiumselement som måler like mye som hjulets diameter.
Hvert hjul, som er bygget opp av en rekke kompositt-elementer og med kompakte dekk, veier 3,4 kg, og et par av dem kan bære 135 kg.
Volumet, når de er slått sammen, er 12 liter – mens vanlige hjul vil fylle 22 liter og være adskillig mindre håndterbare. Sekken med Morph-hjulene passer utmerket i bagasjehyllen på et fly, eller sågar under setene.
Det er Vitamins som tok patent på hjulet, men det er nå i produksjon av amerikanske Maddak. Et firma som har spesialisert seg på «enklere liv».
Det jeg venter på er nå vi får tilsvarende hjul for mikrobiler slik at vi enklere kan ta den med opp i leiligheten.