-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Hva noo – Daewoo?
Intrige-teoretikere har gode dager etter Fords brudd med Daewoo. Resultatet kan bli alt fra koreansk bilproduksjons endelige knekk til at en konkurrent plukker opp Daewoo-restene for femti øre.
Allerede i august ble det sterkt antydet at jo lenger inn i Daewoo-bøkene Ford arbeidet seg, jo mer lignet det et ormebol. Bunnløs gjeld, med elendig bokføring, var karakteristikker som ble antydet. Men hvordan GM og DaimlerChrysler kunne gi klare indikasjoner på dette da de kom med sine meget forsiktige bud på Daewoo, mens Ford åpenbart ikke oppdaget dette før det gikk mot den endelige budrunden kan bli vanskelig å forklare.
Ford har selvfølgelig vært forholdsvis interessert i et skikkelig asiatisk fotfeste i tillegg til Mazda. GM gjør den ene alliansen etter den andre, mens Ford må nøye seg med å senke ambisjonene i India. Så spør man seg om dette er et Ford-grep gjort for at prisen på Daewoo skal rase.
For koreanerne må bli temmelig desperate nå. Det er ikke bare prestisje som står på spill nå, det er masse arbeidsplasser, det er også spørsmål om tillit til reform-planene og om regjeringens troverdighet. Kommer ikke Ford tilbake, er det selvfølgelig mulig at GM eller DC igjen vil begynne å lukte på bedriften, men sannsynligvis har Fords to-måneders arbeid nå avdekket så mye grums at kreditorene må gå meget lenger enn de så langt har sagt de vil.
To andre alternativer er klare: at Hyundai også overtar Daewoo, slik de tidligere har sagt at de vil. Men da blir Hyundais stilling på hjemmemarkedet så sterk at den løsningen nok er politisk uakseptabel. Tilbake står da å slakte hele bilfabrikken. For eksempel å selge de øst-europeiske fabrikkene en etter en. Ikke særlig attraktivt det heller.
Nå har kreditorene gitt seg selv til i dag, mandag, med å komme med nye planer. Sannsynligvis er det eneste håpet nå å gå til GM med en meget attraktiv gjeldssaneringspakke. GM var Daewoo-partner frem til 1992, og har også senere hatt tett kontakt. GM var vel også de som i sterkest grad hadde regnet med å få tilslaget da auksjonen ble avsluttet i juli.
GM har sagt at de ikke er uinteressert, men at de sterkt beklager at det går måned etter måned der Daewoos situasjon stadig forverres.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no