-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Hvem får GMs førsteplass?
Det er ganske mange som er spente på hvilket selskap som i år vil bli uropt til verdens største. Det er meget som tyder på at GM vil miste sin tradisjonelle topp-plassering.
På vårparten hvert år offentliggjør Forbes listen over verdens største selskaper målt etter omsetning. Etter at tallene for 2000 begynner å komme inn er det mye som tyder på at ikke bare må GM gi fra seg førsteplassen, et annet selskap kommer til å ta annenplassen også.
Og det er første gang. Riktignok har GM mistet førsteplassen noen ganger – til Exxon, på grunn av oljepriser som røyk til himmels i kortere perioder. Men aldri har enda et selskap passert generalen.
Nå ligger det an til at Exxon kommer på topp-plassen, etterfulgt av Wall-Mart Stores Inc. Og her har du et firma som godt kan montere sin egen stol på toppen. For mens Exxon vil være avhengig av oljeprisene, og GMs forretninger er typisk sykliske, er Wall-Mart, et slags utvidet Rema/Rimi, et firma som ekspanderer jevnt og trutt og som ikke er veldig avhengig av sykliske fenomener. Butikk-kjeden planlegger åpningen av 350 nye utsalgssteder i år, så her stopper det ikke opp. Exxons omsetning, som nok kvalifiserer til første plass, var derimot i stor grad fylt opp av resultatene av sammenslutningen med Mobil i slutten av 1999.
Det er også en annen førsteplass GM kan miste. Hvis Ford begynner å føre Mazda-volumet opp som en del av den konsoliderte omsetningen, og hvis GM mister flesteparten av de som til nå har kjøpt Oldsmobile, til andre produsenter, er plutselig Ford blitt nr en blant bilprodusentene igjen.
På den annen side: hvem ønsker å være størst på volum eller omsetning. Er det ikke best å være størst på resultat?