-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Hyundai tett bak Toyota
Amerikanske Forbes "Informasjon for verdens ledende forretningsfolk" har offentliggjort listen over de mest solgte bilmodellene i 2011. Noen overraskelser. Noen ukjente.
Hva tror du er verdens mest solgte modell? Ikke jeg heller, men Forbes insisterer på at det er Toyotas Corolla. Med 1,02 millioner solgte eksemplarer i fjor.
Jeg kan gå med på det dersom vi også kaller den Auris – denne verdensmodellen går under flere navn (og produseres mange steder)
Det som kanskje overrasker mest er ikke bare at Hyundais Elantra er nummer to, men også at den er så tett bak nummer en. 1,01 millioner enheter er det snakk om her.
Jeg ante ikke engang at Elantra fantes lenger, men den heter åpenbart Avante her og der, og sågar i35, et navn jeg trodde ikke skulle kunne eksistere.
Tredjeplassen innehas av noe som heter Wuling Sunshine. En utbrent minvan, som Kina er så full av. Wuling er en fabrikk som jobber sammen med GM.
Kjempekonsernet Shanghai Automotive er også inne i bildet her. Siden denne modellen skal være bygget i 943.000 eksemplarer tyder mye på at fabrikken ikke produserer stort mer, i 2010 var de for første gang over 1 million i årsproduksjon.
Deretter følger noe såpass kurant som Ford Focus, med 919.000 biler, Kia nådde 815.000 med sin Rio – men det inkluderer 500.000 av den gamle modellen som ble solgt i Iran, skriver Forbes. Hvilket høres underlig ut – det var i så fall mer enn halvparten av totalmarkedet.
Så har vi Ford Fiesta med 781.000 biler, VW Jetta med 745.000 er heller ikke overraskende, selv om det bare forsvant 134 av dem her hjemme i fjor bygges den i Mexico, India og Indonesia og selges som en virkelig verdensbil.
Toyota Camry er den neste, den drar selvfølgelig volum fordi den er bestselger i USA – globalt solgte den 726.000 enheter mens Chevrolet Cruze ble nummer ni med 691.000 og har mye av æren for at GM er kommet opp fra asken i USA.
Tier ble VW Golf – endelig en bil vi virkelig kan identifisere oss med, på 684.000 – her hjalp Norge til med mer enn 7.000 biler, og det var Passat som kom etter Golfen, med 565.000 biler. Hadde det ikke vært for Norge hadde tallet vært 560.000.
Til å fylle dusinet dukket Honda Civic opp, med 555.000 biler solgt. Her kan ikke Norge skryte på seg noe stort bidrag. Og selv med en tilbakegang på 12,5 prosent er den fremdeles en av planetens mest solgte biler, sier Forbes.