-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Indianerne på plass igjen
Indian var et merke på høyde med Harley i mellomkrigsårene. Nå er de på plass på markedet igjen, etter en stor Europa-premiere i Norge.
Indian har levd litt i skyggen av Harley Davidson i alle år – av en eller annen grunn. Det kan ikke være fordi de var mindre pionerer, for den ultra-amerikanske V2-motoren var de tidligere ute med enn det Harley var, for eksempel.
Sannsynligvis har det noe med første verdenskrig å gjøre. Militæret kjøpte Harley, mens Indian-forhandlerne reiste ut i krigen – i hvert fall hadde Harley overtatt førsteplassen i USA i 1920.
I Norge så vi et liknende styrkeforhold. Sontum importerte Indian, og Sørensen og Balchen importerte Harley-Davidson. Det var Harley som i største grad ble veterinærens motorsykkel oppe i Østerdalen.
Men allerede på det første (eller var det noen før) motorsykkelløpet i Norge, Sandvika-Drammen-Hakadal-Grefsen, arrangert av idrettsklubben Ørn, kom en Indian inn på andreplass. Ingen Harley figurerte på resultatlisten.
I den grad Indian var noen stjerne, sluknet den helt i 1953. Konkurs og opphør.
Men merkevaren var så sterk at en rekke folk har forsøkt å vekke indianeren til live igjen etter det. Uten særlig hell. Men nå er det Polaris Industries som har tatt tak i det. De tok fatt i merket i 2011, og nå har de en solid serie motorsykler klare.
Europa-debuten skjedde faktisk på Motorshowet på Lillestrøm sist helg. Da kunne importøren presentere oss for tre nye modeller, samtidig som de hadde stilt ut et par veteraner som tilhører medlemmer av Indian-klubben.
Et par veteraner fra klubben var forresten også til stede: en av deres praktfulle bemerkninger kom da motoren på en av de nye ble startet opp.
- Hvorfor i all verden står den ikke og hopper på forgaffelen, spurte en av dem som vet hvordan en ekte Indian egentlig skal oppføre seg.
Jeg tror de fleste vil sette pris på noe som virket som silkemyk gange og maks komfort. Alle de tre nye modellene har den flunkende nye Thunder Stroke 111-motoren (1811 ccm) med dreiemoment som hadde tilfredsstilt en mellomklassebil, koblet til en sekstrinns kasse.
Nøkkelfri tenning, forresten, og her kom en av presentasjonens andre høydepunkter. Tennings«låsen» ligger i nøkkelholderen, og den kan programmeres slik at du kan bruke den samme på fire sykler!
De av dere som tar sikte på fire, må regne med en dublett. For det er «bare» tre modeller tilgjengelige.
Chief Classic - en skikkelig cruiser, Chief Vintage med et preg av gamle dager og et nydelig håndarbeid på de store skinnveskene, og Chiftain der de har klart å henge på en kåpe uten at det går ut over noe som helst. Ikke en gang kjøreegenskapene – man har endret vinkelen på styrehodet noe, for å kompensere for den økte vekten.
De er billigere enn forholdsvis beskjedne Oslofjord-cruisere – fra 320 til 360 tusen, og selges foreløpig gjennom tre forhandlere her i landet.
Spørsmålet om salgsmål ble besvart med det man ofte svarer når man ikke helt vet: «Det blir først og fremst et spørsmål om hvor mange sykler vi klarer å skaffe».
Polaris har allerede vist at de kan selge store, tunge og dyre sykler. Etter at de begynte å pushe Victory-syklene her, har de klart 21 i 2011, 34 i fjor og 25 så langt i år (ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken). Imponerende!
Vi vil sannsynligvis bli enda mer imponert av Indian-resultatene når de begynner å dukke opp. Men de har noe å bryne seg på.
Det er vel ikke feil å kalle Harley en konkurrent igjen. I 2011 ble det nyregistrert 431 sykler derfra, i fjor endte tallet på 389, og hittil i år er man oppe på hele 446!
PS! Som de siste bildene i serien viser, var det også en annen Indian på Lillestrøm-messen. Det dreide seg imidlertid om motorsykkeleventyr-turer i India, på indisk-bygde Royal Enfield. Et skikkelig hardcore alternativ til litt Indian-cruising.