-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Jeep mot Hummer
Da GM overtok rettighetene til Hummer og presenterte sitt Hummerkosept, H2 på Detroit-utstillingen i fjor, var det mange som kommenterte likheten med Jeep. Chrysler også – nå har de trukket designet for retten.

Nå som det er klart at H2 skal produseres og kommer i salg neste år, har Daimlerchrysler gått til retten og krever at den må utstyres med en annen front. Jeep-grillen er mønsterbeskyttet, og den typiske seven-slot fronten, de syv vertikale luftåpningene i grillen, har vært Jeep-særpreget siden tidenes morgen.
Det pinlige er at det har det vært hos Hummer også, uten at noen har protestert. Likheten kommer av at egentlig er disse to merkene samme familie. I 1970 delte American Motors, som da hadde kjøpt Jeep, selskapet opp i en militær og en sivil del. AM General Corporation het militærdelen, som AMC så solgte til noe som het LTV som senere solgte til dagens Hummer-eier Remco Group. De har da gått i samarbeid med GM om salg og utvikling av Hummere, hvilket har resultert i H2, som en ren Jeep konkurrent, og kommende, enda mindre Hummere. Og imens har altså AMC med Jeep kommet inn under Chryslers vinger.
Så egentlig hadde Hummer rett til å bruke denne grillen, siden de hadde den originale lisensen fra AMC så lenge Hummer ble bygget av AMG. Og den har de bygget flere enn 150.000 stykker av nå, alle med seven-slot grillen. Men det nye massemarkedet som GM skal eksponere denne grillen for, ligger åpenbart utenfor det som Daimlerchrysler synes tilhører den opprinnelige avtalen. GM sier at i og med at Chrylser har holdt kjeft om Hummer-grillen i 16 år, kjøpte GM rettighetene til Hummer med den klare forståelse av at å tie var å samtykke.
Chrysler har selvfølgelig vært smarte nok til å legge frem sine påstander og krav for retten i Toledo – Jeepens virkelige hjemby. Det skal bli spennende å se.
Men en ting er jeg allikevel ganske sikker på. Da den unge GM-designeren Clay Dean satt og tegnet på det som skulle bli H2-konseptbilen, var han i helt god tro da han tegnet grillen. Der tror jeg ikke det var noe spekulativt på gang.