Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016
Iconiq Seven - elektrisk MPV-konsept på Pebble Beach 2016

Kinesisk fra Dubai

Klar for Pebble Beach er en flunkende ny elektrisk MPV med en særdeles multikulturell bakgrunn.

Publisert Sist oppdatert

Hver gang Alfredo Stola dukker opp skjer det noe morsomt. Denne gangen har han med seg Iconiq 7 til Pebble Beach. En stor elektrisk MPV, med plass til syv og med opphav i Shanghai.

Men det er ikke det eneste han frakter til manikyr-plenene i California, han har også med en bil fra Dubai-baserte W Motors – en bil som har vært stilt ut på bilmuseet i Torino siden den ble vist for offentligheten på Geneveutstillingen tidligere i år.

Han burde egentlig hatt med seg sin Haflinger også, for da hadde historien vært komplett.

Etter at Alfredo Stola solgte unna det som var Torinos (og dermed verdens) største verksted for produksjon av prototyper og konseptbiler bygget han en periode noen ganske oppsiktsvekkende konsepter under eget navn.

Så slo han seg sammen med Porschetrimmer RUF og bygde noen spesialbiler av den typen du må se på tre ganger for å oppdage at det ikke er standard Porsche-karosserier, men noe diskret, håndbygget og særdeles eksklusivt.

Moncenisio er en av disse modellene. Han har selv en sterkt blå versjon, som har vært ute på Nordkapp-platået midt på vinteren, og som regel befinner seg i Monaco om sommeren.

Sammen med RUF satte han opp en RUF-filial i Dubai, samtidig han som underviste litt på et universitet i området samtidig som han begynte å jobbe litt som konsulent for Magna – som driver ingeniør-virksomhet for en rekke bilprodusenter over hele veden.

Og der dukker Haflinger opp. En av hans mange klassiske biler – en genial firehjulstrekker konstruert av Erich Ledwinka, sønn av Tatras fantastiske sjefskonstruktør – som Stola kjører rundt i Alpene med, gjerne ledsaget av en Racer, en skikkelig Bostonterrier.

Haflinger ble nemlig bygget av Steyr-Daimler-Puch – en østerriksk gigant som vi nå finner restene av inne i Magna-systemet.

Sammen med lokale kapasiteter i Dubai, og innkjøpt kompetanse var RUF, Magna og Stola sentrale aktører da W Motors kom opp – en superbil med hovedkvarter der kundene også har hovedkvarter.

Så viser det seg at W Motors også har hatt kapasitet til å jobbe for en tredjepart, nemlig Iconiq Motors fra Shanghai. Et selskap som har jobbet et par år med å få frem en elektrisk SUV.

Og foreløpig vet jeg ikke mer enn det som bildene viser, men en ting er helt klart – det er lenge siden jeg har sluttet med å avfeie Alfredo Stolas presentasjoner som feberhete fantasier. Utrolig så ofte hans prosjekter har landet trygt.

Powered by Labrador CMS