Krøk dem tidlig

Jenter mellom 6 og 9 år syns VW er stas. Hos gutta raser merket til tredjeplass, der er BMW på topp. I Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Det er masse bilreferanser for de minste også. Fra kosedyr med bilassosiasjoner og Barbie med kjøredress og Ferrari i garasjen, til de mest naturtro dataspill.

Modellbiler er selvfølgelig en sterk faktor, og det er ikke få miljøinteresserte lærere som bruker bakgrunnsinfo fra en eller annen bilprodusent i undervisningen.

I Tyskland er det åpenbart ingen problemer med å intervjue småunger om hva slags frokostmat de fortrekker, eller hva slags klesmerker og logoer de kjenner til.

Går man inn på hjemmesiden til noen som heter iconkids & youth finner man minst like mange forbrukervane-informasjoner om 8-åringer som om mødrene deres.

Også når det gjelder biler. De har spurt 1447 barn om hvilket bilmerke de fortrekker. Autobild har satt opp resultatet i tabellform.

Autostadt i Wolfsburg (bildet) kan selvfølgelig ha noe å gjøre med det store innslaget av VW/Audi i disse listene. Det er jo tross alt en av Tysklands største familieattraksjoner.

Og den forholdsvis høye Porsche-andelen forklarer instituttet med at Porsche gjorde et stunt i fjor. Sammen med produsenten, italienske Ferrero, la de en ekstra Porschemodell i Kinder-serien sin.

Klassisk produktplassering for bilfabrikken, og «Ferrero økte salget merkbart».

Powered by Labrador CMS