Maser-historien på plass

Det er ganske underlig, men noe skikkelig historisk samling har ingen av de tre store superbil-fabrikkene i Modena/Bologna-området. Det finnes samlinger, men de tilhører ikke produsenten.

Publisert

Den store Lamborghini-samlingen, meget fascinerende, huset i et imponerende anlegg spesialbygget for dette formålet, tilhører Lamborghini, men ikke Audi-Lamborghini.

Da Ferruccio Lamborghini solgte bilfabrikken sin og lo hele veien til banken, nøyde han seg ikke med å trekke seg tilbake med sin ganske oppsiktsvekkende danske sekretær og lage en forholdsvis intetsigende vin. Han beholdt også overoppsynet og kontrollen med det som egentlig var butikken hans: fremstilling av air-condition-anlegg og oljefyrings ditto. (Traktorfabrikken var for lengst overtatt av Fiat). På varm- og kald-luft fabrikken samlet han alle de minnene fra biltiden som han hadde gjemt bort i kjellere og på låver over hele landskapet der. Det ble ganske imponerende, Formel 1 biler, prototyper, karosseriutkast, til og med et helikopter. Alt finnes der han samlet det, ved fabrikken som nå hans sønn driver – og åpner bare etter personlig avtale.

Så var det Maserati da. Jeg har vel tidligere antydet at Allejandro de Tomaso ikke har meget å lære når det gjelder å kjøpe og selge. Da han solgte Maserati til Fiat, trodde alle, også Fiat, at han hadde solgt alt Maserati til Fiat. De skulle ha spurt de av oss som hadde vært inne i hjørnene på de Tomasos egen fabrikk. Halve fabrikken var et museum, ikke bare for de Tomaso produkter men der fantes også en aldeles utrolig samling Maseratier fra lenge før de Tomaso hadde overtatt Modena-merket. Racerbiler, one-off konkurransebiler, gatebiler, prototyper, de fleste i fullverdig stand. (BILs eldste lesere kjente godt til dette, et par utgaver etter at vi hadde gått over fra tabloid til A4 besøkte vi både de Tomaso og de Tomaso-eide Maserati.)

For offentligheten dukket ikke disse opp før Robert Brooks, kjent auksjonsfirma-eier, med gamle biler som spesiale, i 1996 kunne fortelle at nå skulle verdens største Maserati-samling spres for alle vinder.

Det ble et kjempeball. Beskrivelsen etterlot ingen tvil om hvilke biler dette var. De kom fra de Tomaso-samlingen. Flere instanser forsøkte å stoppe auksjonen ved rettslig hjelp, men det gikk ikke. de Tomaso hadde ryggen helt fri. Det eneste som kunne stoppe auksjonen var et heftig bud.

Fiat fikk aldri ut fingeren (og var kanskje ikke veldig interessert?). Adolfo Orsi, barnebarnet til Adolfo Orsi som eide Maserati i mange traumatiske år - han kjøpte fabrikken av Maserati-brødrene i 1937 - var skrekkslagen. Sammen med ordføreren i Modena og en gruppe folk som leses som en Hvem er Hvem i verdens gammelbil- og finansverden, dro han i gang en verdensomspennende innsamling. Men den måtte administreres, og Brooks hadde fått sine klare instrukser.

Det var først et par dager før auksjonen skulle finne sted, at alle vi som hadde kjøpt katalogen (som ga adgang til auksjonen) fikk beskjed om at bilene var trukket tilbake og auksjonen avlyst.

Først flere år etter fikk vi høre at det var Umberto Panini, en lokal trykkerihøvding, som hadde smelt 3,4 milliarder lire (ca. 15 millioner kroner) i bordet og fått Alejandro de Tomaso til å smile. Summen ga ham 19 biler og en del motorer. I dag her han kjøpt til meget mer, og mens han venter (forgjeves) på at byen skal bygge et museum i det som i dag heter Enzo Ferrari-parken, men som var småflyplassen i byen, der alle fabrikkene stadig testet, har han laget seg sitt eget private lille museum, godt skjult i en liten landsby utenfor byen. Adgang kun etter personlig avtale! Eller følg med Maserati-fabrikken rundt på bilutstillinger. De låner ofte en bil eller to av Panini. Som denne nydelige F 250 Formel 1 bilen fra femtiårene, av samme type som bl.a. Stirling Moss eide. Den gang eide privatkjørerne Grand Prix bilene sine slev!

Hvis du virkelig vil se et fabrikkmuseum i denne spennende delen av Italia må du dra vestover på Via Emilia ut fra Modena. Etter noen kilometer, på høyre hånd, kommer du til en av Italias største Fiat-forhandlere. Stanguellini. Pappa Stanguellini bygde noen juveler av 750 ccm og 1100 ccm twin-cam racer- og sportsbiler, spesielt i 50-årene var han aktiv. Og der har de sitt eget fascinerende museum, som alltid er åpent når butikken er det.

Men ned i kjelleren, til delelageret, der det fremdeles ligger nok til å kunne bygge minst fire 750 ccm-bomber, slipper du bare med personlig avtale.

Bilde: Maserati på Bologna show

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS