Mens VW Golf er den suverene vinneren i Europa, sliter Mitsubishi. I Norge derimot er den ladbare hybriden Outlander nest mest kjøpte bil uansett klasse. (Foto: Øivind Skar)

Renault Clio er storselger i Europa, og ikke fullt så stor i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Fiesta er Fords bestselger i Europa. (Foto: Øivind Skar)

VW Passat som ladbar hybrid selger elendig i Europa, men er så langt i juni den mest foretrukne varianten i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Norge viktig for miljøbilene

Mens salget av nye personbiler i Europa føk opp med 16 prosent til nær 1,3 millioner i mai, har flere produsenter gjort seg avhengig av at norske kunder svelger unna de i Europa omtrent usalgbare elbilene og ladbare hybridene.

Publisert Sist oppdatert

Virkningsfulle incentivordninger for null- og lavutslippsbiler har gjort Norge til annerledeslandet i Europa. 40 prosent av bilsalget i mai besto av elbiler, ladbare hybrider og vanlige hybrider. Siden volumet av stikkontaktbiler er så høyt, teller de norske kundene tungt i regnskapet når særlig Volkswagen, BMW, Nissan og Mitsubishi skal gjøre opp status for sine oppladbare bilmodeller.

For Mitsubishi står norske bilkjøpere i en særstilling. Mens Norge konsumerer en snau prosent av det europeiske personbilsalget, sto de norske kundene for hele 7,9 prosent av Mitsubishis maisalg når bruktimporten av så godt som nye Outlander PHEV regnes med.

Så langt i år er Island vekstvinneren (+ 49,3 prosent) i et Europa hvor det ble omsatt 6,4 millioner personbiler i årets fem første måneder, opp 9,9 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Dette er nær fem prosentpoeng over 2016-prognosene til den europeiske produsentorganisasjonen ACEA, og tredje beste maisalg de siste ti årene.

Men der noen vinner taper andre. Volkswagen får nå virkelig svi i Europa for dieselskandalen og har så langt i år bare økt med 1,1 prosent og ligger således 8,8 prosentpoeng under gjennomsnittlig vekst.

Nissan, Mitsubishi og Seat er eneste merker som faktisk går tilbake. Tilbakegang på minus 10,2 prosent i mai og minus 6,9 prosent i årets fem første måneder, er dramatisk for Mitsubishi som for få uker siden ble tatt for å jukse med utslippstall, riktignok bare på hjemmemarkedet, men like fullt alvorlig for en bilprodusent som lever av tillit til både myndigheter og kunder.

Renault er, sammen med Fiat, Jeep, Jaguar, Honda, Mazda, Lexus, BMW og Audi, merker som gjør det spesielt bra for tiden.

Men uansett problemer for Volkswagen er VW Golf – i år som de fleste årene siden lanseringen i 1974 – den ubestridte bestselgeren i Europa, på samme måte som Volkswagen er det som merke.

Blant de ti mest kjøpte bilmodellene finnes VWs tre bestselgere, med Polo som nummer to på listen etter Golf.

SUV-ene er på frammarsj over hele verden, også i Europa. Like fullt er det bare én SUV blant de ti mest foretrukne bilmodellene i EU/EFTA-landene. Fem av de seks mest kjøpte befinner seg i småbilklassen.

Dette er de mest kjøpte enkeltmodellene:

Statistikken er basert på årets fire første måneder. Kilde: JATO Dynamics.

1. VW Golf 179’
2. VW Polo 109’
3. Ford Fiesta 107’
4. Renault Clio106’
5. Opel Corsa 95’
6. Peugeot 20892’
7. Nissan Qashqai84’
8. Opel Astra 82’
9. Ford Focus80’
10. Skoda Octavia79’
11. VW Passat 74’
12. Fiat Panda74’
13. Renault Captur73’
14. Peugeot 30873’
15. Audi A3 72’
Powered by Labrador CMS