-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Ny Avgifts-spessial?
Helt siden norske myndigheter begynte å kombinere høye bilavgifter med forsøk på kjøretøydefinisjoner har vi hatt avgifts-spessialer i Norge. Det kulminerte med Porsche Pick Uper og Rolls Royce varebiler, men vi har hatt morsomme varianter helt til i dag. Og nå kan det komme nye.

Men det å kunne gjøre en personbil om til varebil og spare masse penger er selvfølgelig et argument som treffer mange hjemme. Argumentet var til de grader overbevisende at en rekke fabrikker i forskjellige deler av verden har økt den tillatte maks-lasten på enkelte modeller, for å kunne nå den norske grensen på totalvekt.
Nå skal det, etter forslag til statsbudsjett, ikke lenger stilles krav til totalvekt for varebiler. Det som er nytt nå er at den imaginære kassa, som varerommet har vært målt etter, endelig også skal kunne lastes inn i bilen. Tidligere har det altså vært nok at et tenkt volum fikk plass inne i varerommet, uansett om det gikk an å ta kassa gjennom dørene eller ei. I tillegg måtte altså et totalvekt-krav oppfylles.
Nå kreves det, i forslaget, at en kasse med lengde 140, bredde 90 og høyde 105 skal kunne lastes inn i bilen. det betyr, tror regel-skaperne, at det blir farvel til alle stasjonsvogn-varebilene og til MPV-varebilene som for eksempel Alhambra.
Men tro om vi ikke her ser konturene av en ny norsk avgifts-spessial? Land Rovers Freelander modell, Frisk Luft eller Open Air eller hva den heter, kan da fortsette som varebil fordi kassa får plass hvis den lastes ovenfra. Kan vi ikke se for oss en rekke kjekke "varebiler" utstyrt med tak bygget hos Lafinto i Fredrikstad, som festes med borrelås, der åpningen i taket er stor nok for denne fysiske kassa?
Eller kanskje enda bedre, en slags Porsche pick-up_er igjen. Ferraris nye 550 Barchetta har plass til en plattform på 140 x 90 cm bak.
Nå har riktignok lovmakerne tid til å presisere det nye regelverket. I forslaget står det at dette ikke skal tre i kraft før 1 april 2001.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no