-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Ny generasjon headups
Hva skal vi oversette Augumented Reality med? Utfyllende virkelighet? Det er i hvert fall det Conti snakker om når de presenterer neste generasjon HUD.
Det er noen bilfabrikker som har vært veldig trege når det gjelder å innføre Head Up Display (HUD). Kanskje de venter på den nye generasjonen – den Continental sier de har produksjonsferdig i 2017?
Den de viser er en som benytter AR, ved å legge overhead-grafikken oppå den delen av virkeligheten (veien/trafikkmiljøet) der akkurat den meldingen hører hjemme.
Et glitrende eksempel på AR i dag kan du få hvis du laster ned fra http://www.taggarapp.com/ . De bruker AR på sosiale media, du kan for eksempel legge igjen «hemmelige» meldinger til vennene dine oppå bilder du har postet, eller du kan gjøre fotos til film for de som skal få ta del i den utfyllende virkeligheten.
Hos Conti betyr det i praksis for eksempel at når du får nav-instruksjoner om hvor du skal svinge av på det kompliserte motorvei-nettverket, legger instruksjonen seg oppå akkurat den filen du skal kjøre på.
Du får mer nøyaktige instruksjoner som blir enklere å følge – med andre ord: også et viktig våpen mot informasjons-overload.
Det er en rekke av bilens systemer den nye HUD’en kan samarbeide med. Den gir en meget effektiv alarm dersom man er i ferd med å kjøre ut av den filen man har valgt uten å ville det (søvn, uoppmerksomhet).
Den gir en meget mer presis indikasjon når man bruker adaptiv kruskontroll – ved å merke bilen man er «låst» fast i, og ved å indikere avstanden til bilen foran. Og systemet kan også overvåke alle assistentsystemene og fortelle føreren hva de forskjellige foretar seg, ved hjelp av projisering på frontruta.
Også her er det kameraer og radar man baserer seg på, disse elementene får snart et sentralbord som er mer komplisert enn et motorstyresystem. Men når de allikevel sitter der, er det selvfølgelig rasjonelt å få dem til virkelig å jobbe.
De bildene Conti viser av systemet tyder i hvert fall på at vi igjen kan se frem til et Nytt Fremskritt.