Mens Daewoo går på tomgang, eller står bom stille akkurat i disse dagene, forteller Renault at de skal investere 120 milliarder won (nesten 100 millioner dollars) i sin koreanske Samsung-fabrikk, for å få frem en ny bil.
Samsung er i drift i dag, ikke minst fordi Renault, som kjøpte litt over 70 prosent av den konk-truede fabrikken, var kjapt ute med å dytte en av sine Nissan-modeller inn på samlebåndet der. Nå går de videre, målet er å gå i balanse i 2004, og å kunne selge 200.000 biler året etter.
Da trengs det mer enn en modell.
SM3 er kodenavnet på den nye modellen, som riktignok er basert på Bluebird-plattformen (bildet), men som ellers nydesignes fra bunnen og opp. Den skal være klar fra båndet neste år, da skal Samsung selge til sammen 62.000 biler i Sør Korea, og så skal man begynne for alvor.
I år har Samsung solgt hele 29.085 biler, (produksjonskapasiteten er 240.000 biler årlig!), av den eneste modellen de har for tiden, SM5.