-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Nye konfronter hos Daewoo
Nå topper det seg hos Daewoo igjen. De skal kutte 5.300 jobber sier fagforeningene. Vi er i samtaler, hva vi diskuterer er konfidensielt sier arbeidsgiverne. Og den offentlige administrasjonen er enda ikke klar.

Men så slår week-enden til med at fagforeningene, som organiserer 13.000 av fabrikkens 19.000 medlemmer, forteller at nå har arbeidsgiverne sagt at 5.300 arbeidsplasser må vekk. Og det er åpenbart for mange. Hvis ledelsen står på denne planen må vi gjennomføre en generalstreik for å fortelle at den ikke kan godtas sier fagforeningens ledere.
3.500 færre arbeidsplasser var det fagforeningene sa de kunne godta, da de sa OK til planene for restrukturering, og arbeidet mot kreditorene kunne begynne igjen i forrige måned. Det er tvilsomt at 3.500 var en skrivefeil for 5.300, dessuten har arbeidsgiverne kommet med planer om å si opp ytterligere 1.500 kontorstillinger – til sammen skal bedriften slankes med 6.850 stillinger, sier dagens planer. Dette regner man skal spare innpå 200 millioner dollars, det er en firedel av de pengene som etter planen skal skaffes innen utgangen av neste år, for at man igjen skal komme på fote. Et møte mellom de to partene, den 26. desember, vil være avgjørende for om vi igjen skal se en stygg arbeidskonflikt i Seouls gater.
< Nå er det meget som tyder på at disse nye, ganske drastiske planene, er trukket opp vel så mye for å gjøre overgangen til offentlig administrasjon, som det foreløpig bare en bedt om, men som ikke er kommet på plass, enklere. Og fremfor alt at dette vil sukre agnet enda mer for GM/Fiat som fremdeles vaker rundt og påstår de er interessert i å overta bedriften.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no