-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Nyttårsfred hos Daewoo
Daewoo kunne rett før nyttårshelgen fortelle at de skal begynne å diskutere arbeidsplass-kutt rett på nyåret, og man la til at Kim Il Seob, leder for den største fagforeningen, har lovet å ta del i diskusjonene. Det betyr ikke nødvendigvis at det blir noen løsning, men det betyr at mulighetene for batonger i bakhodet på arbeiderne er blitt litt mindre.

Nesten 7000 arbeidere, det er et tredel av den samlede arbeidsstokken hos Daewoo Motor. Av disse skal 5.500 kommer fra produksjonslinjene, resten skal være administrative medarbeidere. Forhandlingene kommer til å skje med fagforeninger som representerer ca. 13000 av fabrikkarbeiderne.
Målet er å spare ca. 300 millioner dollars pr. år, uten at det skal gå ut over produksjonsvolumet. Og det som kanskje er spesielt spennende med disse planene er at, siden det sies mindre og mindre om et eventuelt salg til Fiat/GM, ting i stadig større grad tyder på en ny agenda som sier at Daewoo allikevel kan klare seg selv, bare den nå kommer på fote.
Samtidig ser det ut som om Daewoo-eide Ssangyong får et års utsettelse på nedbetaling av deres formidable gjeld på 1,75 milliarder dollars. Kreditorene venter på en beslutning fra fagforeningene der, som skal møtes den 6. januar. De skal bestemme seg for om de skal streike mot nye reformplaner, eller gå med på dem.
Når vi snakker om Ssangyongs kreditorer snakker vi ikke lenger om Daewoo, på tross av at det er de som eier denne spesialiserte 4WD-produsenten. Da Daewoo kjøpte den nesten 40 år gamle bedriften på begynnelsen av fjoråret, overtok de en dominerende del av kapitalen. I dag har de bare 2,8% tilbake, resten er overtatt av Daewoos kreditorer, i første rekke Chohung-banken. Denne kreditor-gruppen later til å ville selge Ssangyong separat fra Daewoo. Noe markedet ikke later til å tro på: mens Daewoos aksjeverdi har sunket 71% i år, har Ssangyongs ramlet 85% (mens total-indeksen har rast med litt over 50%).
Ssangyong er kommet langt på veien mot positiv drift. De får solgt 119.000 biler i år, 21% flere enn i fjor, og en ny rekord. Driften har gått i null de siste månedene og er snart over på den positive siden igjen.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no