-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nyttårsfred hos Daewoo
Daewoo kunne rett før nyttårshelgen fortelle at de skal begynne å diskutere arbeidsplass-kutt rett på nyåret, og man la til at Kim Il Seob, leder for den største fagforeningen, har lovet å ta del i diskusjonene. Det betyr ikke nødvendigvis at det blir noen løsning, men det betyr at mulighetene for batonger i bakhodet på arbeiderne er blitt litt mindre.
Nesten 7000 arbeidere, det er et tredel av den samlede arbeidsstokken hos Daewoo Motor. Av disse skal 5.500 kommer fra produksjonslinjene, resten skal være administrative medarbeidere. Forhandlingene kommer til å skje med fagforeninger som representerer ca. 13000 av fabrikkarbeiderne.
Målet er å spare ca. 300 millioner dollars pr. år, uten at det skal gå ut over produksjonsvolumet. Og det som kanskje er spesielt spennende med disse planene er at, siden det sies mindre og mindre om et eventuelt salg til Fiat/GM, ting i stadig større grad tyder på en ny agenda som sier at Daewoo allikevel kan klare seg selv, bare den nå kommer på fote.
Samtidig ser det ut som om Daewoo-eide Ssangyong får et års utsettelse på nedbetaling av deres formidable gjeld på 1,75 milliarder dollars. Kreditorene venter på en beslutning fra fagforeningene der, som skal møtes den 6. januar. De skal bestemme seg for om de skal streike mot nye reformplaner, eller gå med på dem.
Når vi snakker om Ssangyongs kreditorer snakker vi ikke lenger om Daewoo, på tross av at det er de som eier denne spesialiserte 4WD-produsenten. Da Daewoo kjøpte den nesten 40 år gamle bedriften på begynnelsen av fjoråret, overtok de en dominerende del av kapitalen. I dag har de bare 2,8% tilbake, resten er overtatt av Daewoos kreditorer, i første rekke Chohung-banken. Denne kreditor-gruppen later til å ville selge Ssangyong separat fra Daewoo. Noe markedet ikke later til å tro på: mens Daewoos aksjeverdi har sunket 71% i år, har Ssangyongs ramlet 85% (mens total-indeksen har rast med litt over 50%).
Ssangyong er kommet langt på veien mot positiv drift. De får solgt 119.000 biler i år, 21% flere enn i fjor, og en ny rekord. Driften har gått i null de siste månedene og er snart over på den positive siden igjen.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no