PÅSKETIPS
Ekstra rom på taket

Takboks er en enkel måte å skaffe seg større bagasjerom på, eller kanskje en enkel løsning for å holde orden på skiene. Men vær oppmerksom på at boksen endrer bilens kjøreegenskaper.

Publisert
To hovedtyper

Pass på vekten
Når du skal velge takboks er det viktig å bringe på det rene hvor mye taklast bilen din er godkjent for. De fleste biler er godkjent for 75 kg. Noen større stasjonsvogner takler 100 kg, mens en del småbiler ikke kan lastes med mer enn 40 kg på taket. Tallene varierer fra modell til modell, og det er et problem at dette sjelden står oppført i vognkortet. Sjekk derfor instruksjonsboken.

De største skiboksene i glassfiber veier 30 kg, i tillegg kommer 4-6 kg for selve takstativet. Setter du en slik boks for eksempel på en Peugeot 206, blir det bare 14-15 kg igjen til bagasjen. Og det er knapt nok til to par slalåmski. Husk også på at bilens totalvekt ikke må overskrides. Hvis dere er fire i bilen og har fullt bagasjerom, kan totalvekten være nådd før dere er kommet så langt som til å legge de godkjente 75 kg på taket.

Dårligere kjøreegenskaper
Vær oppmerksom på at vekt på taket flytter bilens tyngdepunkt oppover. Desto høyere tyngdepunkt, desto mer vil den krenge i svinger. Bilen blir også mer ustabil i en brå unnamanøver. Har bilen din slitte støtdempere og hjuloppheng, vil problemet forsterkes kraftig når du har last på taket. Av samme grunn er det viktig å feste innholdet i takboksen.

Last som sklir sideveis før den stopper i kanten på boksen, vil ha ekstra stor påvirkning fordi den er plassert så høyt over bakken. Frakter du slalåmski eller snøbrett i boksen, bør du absolutt sørge for at det er montert holdere i den.

Bokser i vinden
En bil med takboks er mer følsom for kraftig sidevind og vindkuler fra møtende vogntog, et problem som øker med økt hastighet. Når vi nevner vind, er det verdt å minne om at boksen alltid bør være lukket og låst, også når bilen står parkert. For kommer det en kraftig vindkule og tar tak i lokket, kan både boks og lokk blåse av. Selv den mest solide skiboks er utsatt når den ikke er lukket og låst. Særlig når bilen står parkert på fjellet.

Luftbrems
Luftmotstanden øker når du setter på en takboks, men en takboks er mer aerodynamisk enn en stabel ski på takstativet. Men en bil vil bruke mer drivstoff med en skiboks på taket. Hvor mye mer avhenger både av bilen du kjører, takboksens utforming og din egen kjøre- stil. Hastigheten er den viktigste faktoren. Jo fortere du kjører, og jo lengre tid du kjører med høy fart, desto høyere blir ekstraforbruket. Bruker du boksen bare en gang iblant, er det lønnsomt å ta den av når den ikke brukes.

Ikke bare ski
De fleste anskaffer en takboks for å ta med seg ski. Men flere er blitt oppmerksom på takboksen som et ekstra helårs bagasjerom. Og salget av korte bokser spesielt tilpasset småbiler, stiger i takt med økende salg av mindre biler. Takboks er nyttig, og pakker du med fornuft og holder deg under vektgrensen for taklast, er det heller ingen fare forbundet med takboks. Men husk at bilen vil oppføre seg litt annerledes i en brå unnamanøver.

Av Erik Wale – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS