Picasso blir Auto Europa 2001

Undrenes tid er ikke forbi. I et år hvor europeiske journalister gir Årets Bil tittelen til en Alfa Romeo, gir italienske journalister en enda mer pompøs tittel til en fransk bil. Det eneste det kan bety er at utenriksavdelingen av Fiats PR-avdeling er adskillig dyktigere enn innenriksavdelingen.

Publisert

Dette betyr faktisk at Citroën har fått denne prisen for fjerde gang, ikke en gang Fiat har fått den oftere. Hvilket må være et stort kompliment til Gro Høegh, hu norske som har Citroën-ansvar for journalister fra utenfor Frankrike – m.a.o. også de italienske.

De to nærmeste konkurrentene denne gang var Audi A2 og Alfa Romeo 156 Sportwagon. Men det hører med til historien at utnevnelsen har en visst relevans til hvordan markedet oppfatter bilen. Av de 59.000 biler Citroën selger i Italia i år er hele 13.000, nesten en firedel, Picasso.

De av dere som har en enorm trang til å oppleve selve trofé-overrekkelsen må vente, og holde dere orientert selv. Foreløpig er det bare sagt at begivenheten skal finne sted til våren.

Gro Høegh kan sikkert fortelle deg om når det skal skje.

PS:
Siden vi allikevel kjører lange lister over Årets Bil på disse sidene for tiden, kan vi jo like godt dra med de bilene som italienske journalister har valgt som Auto Europa:

  • 2001: Citroen Xsara Picasso
  • 2000: Jaguar S-Type
  • 1999: Alfa Romeo 166
  • 1998: Alfa Romeo 156
  • 1997: Audi A3
  • 1996: Fiat Bravo/a
  • 1995: Fiat Punto
  • 1994: Citroën Xantia
  • 1993: Fiat Cinquecento
  • 1992: Citroën ZX
  • 1991: Nissan Primera
  • 1990 Citroën XM
  • 1989: Fiat Tipo
  • 1988: Alfa Romeo 164
  • 1987: Audi 80

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS