-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Polen mot bruktimport
I Polen har de akkurat samme diskusjon om bruktimporten som hos oss. Alt for høy brukt-import går ut over nybilsalget, som i fjor falt med 22 prosent. Men i Polen ikke bare snakker de om det, de gjøre noe med det også!

Ingen har noen klar oppfatning av årsakene til at salget sank så drastisk, men alle er enige om at brukt-importerte biler i stor grad møter et behov som ellers ville blitt fylt av nye, lokalproduserte biler. Det er selvfølgelig andre årsaker, men det er bruktimporten myndighetene nå gjør noe med.
I Polen har det lenge vært forbudt å importere biler eldre enn ti år, så søppelkasse-diskusjonen slipper man unna der. Og frem til nå har man hatt en flat bruks-skatt på de brukte bilene. 6,4% av bilens verdi har vært betalt i avgift, uansett om bilen er ett eller ti år gammel. Dette skal det endres på nå, men på en interessant måte som nærmest er totalt motsatt av den norske metoden.
I Norge får man et såkalt bruksfradrag etter hvor gammel bilen er. Jo eldre, jo lavere avgift. I Polen tar de utgangspunkt i de 6,4 prosentene, men nå skal den bare gjelde for 1 år gamle biler. For to år gamle biler legger man på 6,4% til, så man er oppe på 12,8% og slik fortsetter man med en ny 6,4 prosenter for hvert år bilen er.
Dette er foreløpig bare et forslag fra finansdepartementet i Polen, men det ventes å bli vedtatt i regjeringen ganske snart.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no