-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Positiv slutt på 2000
Nå begynner salgstallene fra alle de europeiske markedene i desember å komme inn. For det første ser det ut som om personbilsalget i 2000 ikke vil passere 15 millioner-streken, men det er ikke langt unna. For det andre er det klart at desember-salget var ganske sterkt.

Flere offisielle opptellings-punkter, som for eksempel engelskmennenes SMMT, holder gråimporterte nye biler utenfor den offisielle salgsstatistikken, og siden slike biler begynner å bli ganske mangfoldige kan de offisielle tallene begynne å bli litt skjeve. Så sannsynligvis kan vi om en ukes tid fortelle at bilsalget i Europa har gått ned med mer enn de snaue 2 prosentene som 14,94 millioner representerer.
Hva alle imidlertid må være enige om er at året endte ganske positivt. Desember-salget var oppadgående, og representerer et årssalg på ca. 15,5 millioner enheter. Men vi er tross alt langt unna toppmånedene i annen halvdel av 1999, og kanskje ligger skylden først og fremst hos tyskerne som ikke vil kjøpe nye biler for tiden. Snaue 4,5 millioner og en nedgang på over 10% regner man med fra Europas største bilmarked. Men heller ikke Frankrike bidro noe til desember-løftet. Der skyldes det imidlertid nye skatte-regler som gjør at bilsalget ikke lenger behøver å konsentreres om juni og desember. Så derfra kommer vi sikkert til å se en topp januar, sammenlignet med fjorårets januar.
England, derimot, og Italia, har vist meget sterke takter i de siste månedene, England først og fremst fordi prisene der endelig begynner å ligne på resten av Europas. Og i Italia har man solgt 2,4 millioner nye biler i fjor – ny absolutt rekord. Der har folk opplevd skattesenking som merkes – noe som også vil opptre i andre europeiske land i tiden som kommer. Derfor ventes det ganske sterke salgsmåneder i første delen av dette året også.
Ellers er det de små markedene, og da tenker vi ikke på Norge, som har bidratt til oppgangen i desember. Nederland og Portugal er blant de positive. Men uansett hvor mange streif av sol vi kan finne i dette bildet, det er sannsynlig at de absolutte salgsrekorder er satt en gang for alle i Europa.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no