Wall Street firmaet Bernstein Research har satt opp en liste over bilmodeller som har kostet produsenten deres dyrest. Smart og Bugatti Veyron topper listen.
Jon Winding-Sørensen Jon Winding-Sørensen
PublisertSist oppdatert
Annonse
Det er to måter dette analyseselskapet måler tapet på. Dels hvor mye et prosjekt har kostet totalt, og dels hvor mye hver bil fra vedkommende prosjekt, har tapt.
Ut fra dette er det kanskje åpenbart med en gang at det er Smart som har tapt mest totalt, men Bugatti Veyron som har tapt mest pr. bil.
Ikke på krona Nå tilføyer dessverre Bernstein at vi må ta i mot opplysningene med litt forsiktighet. «Tallene er åpenbart, svært, svært omtrentlige» sier de. Men legger til at «vi har virkelig forsøkt å gjøre denne undersøkelsen ganske systematisk».
Produsentene, som er spurt i etterkant av rapporten er forholdsvis enige. Fra Bugatti, som ikke slipper ut noen selvstendige økonomiske tall – alt gjemmes bort i konsernregnskapene – får vi for eksempel vite at «de tallene Bernstein Research oppgir er overhodet ikke troverdige».
Men la oss allikevel gå løs på lista som, dersom vi skal tro på den, i det minste forteller at en Veyron er verdens beste bilkjøp. 4,6 millioner euro taper produsenten pr. solgt bil i følge Bernstein – du blir med andre ord subsidiert av fabrikken med et slikt beløp.
Annonse
Kostbart Ser vi på totalt tap er det imidlertid Smart som leder. 3,35 milliarder euro har de 750.000 Smart-bilene som er produsert så langt kostet moderfabrikken, Daimler. Per solgt bil betyr ikke dette mer enn ca. 4.500 euro pr. enhet.
Hele listen, regnet ut til norske kroner ser slik ut: