-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Prius plugges til solen
Toyotas kommende generasjon av ladbar Prius plugges direkte til solen via solceller på taket – og til strømnettet via kabel.
Neste generasjon av ladbar Toyota Prius blir grønnere enn forgjengeren, ikke minst fordi den vil kunne leveres med solceller på taket slik at batteriene også lades med solenergi. Solcellene lader bilen både når den er i drift og når den står parkert, og kan tilføre så mye energi at forbruk og utslipp senkes med ytterligere ti prosent i forhold til varianten uten solenergi.
I tillegg til å lade batteriene vil solcellene også levere strøm drift av utstyr i bilen, lys, de elektriske vinduene og klimaanlegget når bilen er i drift.
Kojo Toyoshima, sjefingeniør for Prius og Prius Plug-in sa til Automotive News under introduksjonen av bilen i Japan at solcellepanelvarianten først vil bli lansert i Europa og Japan.
Selve solcellene er festet til et forsterket glasstak. Årsaken til at Prius ikke lanseres med solceller på taket i solrike USA skyldes at løsningen ikke tilfredsstiller de strenge kravene til beskyttelse om bilen ruller rundt.
– Jeg er usikker på om solceller blir standard, men det blir i hvert tilgjengelig på biler som selges i Europa, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Nye Prius Plug-in skal med 8,8 kWt litium-ion batteri klare 50 km på ren strøm, og får etter gjeldende europeiske kjøresyklus oppgitt rekkevidde på rundt 50 km og forbruk på 0,14 liter/mil. CO2-utslippet blir da 32 g/km, som er lavere enn noen annen ladbar hybrid.
I USA, hvor det i større grad enn i Europa kreves samsvar mellom oppgitt og faktisk forbruk, oppgis forbruket på Prius ladbar til 0,21 liter/mil (120 miles/gallon).
Siden lanseringen av Prius Plug-in i 2012 er det solgt snaut 80.000 eksemplarer på verdensbasis (42.500 i USA), men bare 387 i Norge.
Prius Plug-in Europa-lanseres på høstens messe i Paris og ventes til Norge helt mot slutten av året. Pris er foreløpig ikke fastsatt.