-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Prius plugges til solen
Toyotas kommende generasjon av ladbar Prius plugges direkte til solen via solceller på taket – og til strømnettet via kabel.
Neste generasjon av ladbar Toyota Prius blir grønnere enn forgjengeren, ikke minst fordi den vil kunne leveres med solceller på taket slik at batteriene også lades med solenergi. Solcellene lader bilen både når den er i drift og når den står parkert, og kan tilføre så mye energi at forbruk og utslipp senkes med ytterligere ti prosent i forhold til varianten uten solenergi.
I tillegg til å lade batteriene vil solcellene også levere strøm drift av utstyr i bilen, lys, de elektriske vinduene og klimaanlegget når bilen er i drift.
Kojo Toyoshima, sjefingeniør for Prius og Prius Plug-in sa til Automotive News under introduksjonen av bilen i Japan at solcellepanelvarianten først vil bli lansert i Europa og Japan.
Selve solcellene er festet til et forsterket glasstak. Årsaken til at Prius ikke lanseres med solceller på taket i solrike USA skyldes at løsningen ikke tilfredsstiller de strenge kravene til beskyttelse om bilen ruller rundt.
– Jeg er usikker på om solceller blir standard, men det blir i hvert tilgjengelig på biler som selges i Europa, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Nye Prius Plug-in skal med 8,8 kWt litium-ion batteri klare 50 km på ren strøm, og får etter gjeldende europeiske kjøresyklus oppgitt rekkevidde på rundt 50 km og forbruk på 0,14 liter/mil. CO2-utslippet blir da 32 g/km, som er lavere enn noen annen ladbar hybrid.
I USA, hvor det i større grad enn i Europa kreves samsvar mellom oppgitt og faktisk forbruk, oppgis forbruket på Prius ladbar til 0,21 liter/mil (120 miles/gallon).
Siden lanseringen av Prius Plug-in i 2012 er det solgt snaut 80.000 eksemplarer på verdensbasis (42.500 i USA), men bare 387 i Norge.
Prius Plug-in Europa-lanseres på høstens messe i Paris og ventes til Norge helt mot slutten av året. Pris er foreløpig ikke fastsatt.