Retromobile 2012
Delahaye Pourtout Cabriolet 1948
Retromobile 2012
Mercedes 300 SL vinner Le Mans 1952
Retromobile 2012
Amfibie 1932
Retromobile 2012
Monika 560
Retromobile 2012
Gammelt strømaggregat gjenoppbygd for Retromobile
Retromobile 2012
En samling fra Mullin Automotive Museum
Retromobile 2012

Retromobile 2012
Peugeot 201 1929
Retromobile 2012
Hjemmebygd Piollet

Retromobile er et godt alibi

Etter et par år med labre attraksjoner ser det ut til at Retromobile kommer seg igjen. Kommer du også? 1. februar åpner den.

Publisert

Retromobile er en av de klassiske gammelbilmessene her i verden.

I motsetning til mange av de arrangementene som har poppet opp de siste årene, Goodwood, Pebble Beach, Villa d’Este, skjer denne tørt, under tak, i kontrollert temperatur.

Ingen har kledd seg ut i underlige klær, og man slipper å se hysteriske eiere be sine ansatte pusse innsiden av det ene eksosrøret med tannbørste – for det har vært gjort på forhånd her.

Ikke misforstå. Også på Retromobile finner du de mest fantastiske bilene og de mest snobbete eierne.

Men det er langt fra hele historien, for dette er et sted hvor du også blir tatt på alvor dersom du er ute etter lykteringen til en Citroën GS og du har store muligheter for å lykkes dersom du er ute etter mainummeret av l’Automobile 1963.

Her er det med andre ord masse high brow å se på og masse low brow å pelle og plukke på. Og ikke nødvendigvis bare for forståsegpåerne heller.

Årets attraksjoner er såpass mange og så varierte at de også burde kunne tiltrekke folk som ikke er særlig bilinteresserte i det hele tatt.

Citroën og Kunst for eksempel, der den franske fabrikken skal fokusere på en rekke prominente kunstnere som har jobbet tett sammen med Citroën opp gjennom årene.

Eller presentasjonen av Paris som bilmote-hovedstaden – der holder det at du er interessert i 30-årene og flamboyant design.

Bilene fra samlingen til Merle og Peter Mullin er mer Art Deco enn du trodde kunne gå an, med utrolige karosserieksempler fra de aller beste, Saoutchik eller Figoni et Falaschi, og forholdsvis ukjente skjønnheter som Voisins egne karosserier på sin Aerodyne.

«Hjemmebygde biler» er en gruppe jeg gleder med veldig til. Der skal jeg blant annet møte igjen en rar bil som var døpt Fauvel, som vi bare kalte Farvel, som jeg ikke har sett siden begynnelsen av 70-tallet.

Og – slett ikke hjemmebygd forresten – jeg skal møte 90 år gamle Jean Tastevin. Han bygget noen eksemplarer av en ganske mislykket luksusbil som het Monica. Jeg tror ikke det ble bygget mer enn 30 av dem – men nå har han faktisk skrevet en bok om dette eventyret.

Den er jeg spent på, for i mine gamle notater står det bare at Guy Ligier (racerfører og -konstruktør som i dag er en mikrobilprodusent med stor suksess) overtok de som ikke var bygget ferdig – men at heller ikke han fikk dem sammen.

Et prosjekt der engelske Panther skulle overta dem videre ble heller ikke noe av. Nå skal vi kanskje endelig få lære hele historien.

En egen seksjon for åtti-årenes Gruppe B-biler kommer til å bringe mange minner om lyn&torden rallyer.

Bare hent noen navn fra listen: Audi Quattro, Ford RS 200, Lancia Rally 037, Delta S4, Peugeot 205 Turbo 16 and Renault 5 Maxi Turbo – og du må være enig i at leanere og meanere har ikke forekommet.

Mercedes som skal feire 60 år siden de vant Le Mans med en 300 SL, blir ganske tamt i sammenlikning.

Retromobile åpner dørene sine onsdag den 1. februar og går uken ut. Onsdag åpner den 11, de andre dagene 10 og er i hvert fall åpen frem til 7. Fredag til 10.

Du finner den i hallene 2.2, 2.3 og 3 i Porte de Versailles anlegget, og du behøver ikke være veldig dyktig for fremdeles å klare å finne en tur-retur forbindelse til Paris på under 1000 spenn. Nydelig vær er det forresten spådd også.

Powered by Labrador CMS