-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Rushtidsavgiften har redusert biltrafikken
Alle som tror at køprising ikke gir mindre biltrafikk, kan bare se til Bergen som innførte rushtidsavgift sist vinter. Der bruker nå færre bilen, selv på de tider av døgnet bompengesatsene er lavest, viser en nylig gjennomført studie.
Mens Oslo snakket, handlet Bergen og innførte køprising 1. februar i år. I rushtiden, det vil si fra 06.30 til 09.00 og fra 14.30 til 16.30, skrudde byen opp passeringsprisen i bommene med 80 prosent, fra 25 til 45 kroner. Samtidig ble prisen senket til 19 kroner per passering i resten av døgnet.
Hensikten var naturligvis å få flere til å reise kollektivt og spre den øvrige trafikken for å redusere køene.
Så langt viser tallene at alt dette har slått til, skriver Statens vegvesen på sine hjemmesider.
En studie foretatt av Eirik Presthus ved Handelshøyskolen i Bergen, fire måneder etter avgiftsendringen, viser at ikke bare ble trafikken redusert med 16 prosent i rushet, men at det også totalt gjennom hele døgnet er seks prosent færre biler på veiene nå enn før køprisingen ble innført.
Tiden bilistene sitter i kø på de store innfartsårene til byen er også halvert, viser den samme undersøkelsen.
Eneste tidspunkt på døgnet som trafikken har økt er i halvtimen før og etter rushet.
Men de økte bompengesatsene har gjort enda flere bilister i Bergensregionen til elbilister.
– Vi ser at antall elbiler er doblet hvert år se siste tre årene. Nå er én av ti biler elbiler mot én av 40 i 2014, sier Eirik Presthus.
For bomselskapene har den generelle nedgangen i biltrafikken og økningen i antall elbiler ført til en nedgang i inntektene på rundt 16 prosent, estimert til 75 millioner kroner i år.
Ikke alle har skiftet ut bilen med offentlig transport. Sammenliknet med de fire første månedene i fjor var det 13 prosent flere som kastet seg på sykkelen.
– Dette er svært interessante funn som viser at køprising virker i praksis. En kan forvente å oppnå samme effekt i Oslo hvis rushtidsavgiften innføres som planlagt neste år, sier James Odeck, professor i transportøkonomi i Statens vegvesen.