-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
SAAB Orbital! SAAB Hvafforno`?
Det nye motorstyre-systemet som SAAB presenterte i Paris er et resultat av en australsk to-takts drøm. Orbital-eventyret startet som noe helt annet enn det det er blitt: et globalt kompetanse-senter for direkte innsprøytning.

Slik gikk det ikke, men ut fra dette eventyret har det vokst frem et selskap som er blant de ledende på en del motorspesialiteter som for eksempel direkte innsprøytning.
Mange av verdens ledende bilfabrikker (10 stykker sist vi leste om dem i Orbitals årsberetning) er lisenspartnere, men det er åpenbart GM som har gjort mest ut av det. De to har vært i kontakt siden 1989, og har naturlig nok lagt mesteparten av denne delen av forskningen til SAAB, som ikke bare er GMs ledende. Men bilindustriens ledende, på turboladning. Som stiller ekstra utfordringer til direkte bensininnsprøyting.
Det SAAB har gjort, som de viste i sitt SCC (SAAB Combustion Control) system i Paris var å kombinere Oribtals direkteinnsprøytning med eget system for variable ventiltider og variabel gnist. Resultatet er – hevder de – 10 prosent lavere forbruk og et utslipp som uten problemer møter for eksempel Californias foreslåtte ULEV2 (Ultra Low Emission Vehicle) –krav som skal tre i kraft i 2005.
Å snakke om halvering av CO og Nox reduksjon på 75% blir nesten meningsløst nå som vi snakker om mengder som nesten ikke lar seg måle. Men vi snakker RENT.
SAAB sier at SCC skal inn i den neste bilgenerasjonen de skal lansere. GM sier ikke noe om andre merker som skal bruke systemet. Og for Orbital er dette et skikkelig prestisje-løft.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no