Salgsrekord for bobiler

Salget av bobiler er rekordhøyt her i landet, viser ferske tall. Fjoråret endte på tett oppunder 3000 nyregistreringer.

Publisert Sist oppdatert

– Det norske totalsalget ble 2841 nyregistrerte bobiler, ni prosent opp fra 2012, sier Odd Askjem, president i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og daglig leder i Askjems Camping-Center AS.

Også 2012 var et rekordår for bransjen. Nordmenn blir stadig mer glad i camping på hjul, og for bobiler spesielt har salgskurven vært bratt i flere år på rad.

– Hvis utviklingen fortsetter i samme spor kan vi komme til å runde 40.000 norskregistrerte bobiler i løpet av 2014. Da nærmer vi oss en dobling av bestanden på bare 5-6 år, sier Askjem.

Også vinterstid er det aktivitet i campingmarkedet.

– I fjor lå nysalget nær 100 enheter i både januar og februar. Så kommer erfaringsmessig en markant økning i mars, mens perioden fra april og ut juli er høysesongen. I 2013 var juni toppmåneden, med 478 nyregistreringer.

Moderne design og høy funksjonalitet vil bidra til å utvide markedet ytterligere, og gjøre ferieformen mer trendy, tror bransjen.

– Bobilene er i ferd med å bli både penere, tøffere og lettere. Produsentene har tenkt nytt, og sikter seg bedre inn også mot den yngre delen av markedet, sier Geir Holm, markedsansvarlig i NCB.

Gjennomsnittsbilen har mer utstyr enn tidligere, og er fullpakket med avansert teknologi. Samtidig har den blitt lettere, men uten å ha blitt mindre.

Viktig vektgrense
– Slankingen skyldes lettere materialer og smartere konstruksjoner. I dag får man masse mer bobil innenfor vektgrensen på 3,5 tonn enn for noen få år siden.

Denne grensen har stor betydning for å kunne nå et større og yngre publikum, og dette gjenspeiles i registreringsstatistikken fra OFV der bobiler med totalvekt inntil 3,5 tonn står for veksten mens de tyngre bilene har en liten nedgang.

– De som er født etter 1972 må ta sertifikat for liten lastebil for å kunne kjøre bobil som er tyngre enn 3,5 tonn. Reglene i Norge gjelder også i andre europeiske land. Tyngre biler er dessuten pålagt en årlig EU-kontroll og har dyrere bompengeavgifter, sier Holm.

Prisene for nye bobiler starter på rundt en halv million kroner. De fleste kundene bruker mellom 700.000 og 900.000 kroner.

Oversikter fra bransjen viser at den gjennomsnittlige eieren er i aldergruppen 55 pluss og bruker bobilen drøyt 70 døgn i året.

Campingbiler, Totalvekt over 3,5 tonn

2013

2012

Endring

Pl.

Merke

Antall

MA%

Antall

MA%

12-13(%)

1

Dethleffs

180

17,6

215

19,7

-16,3

2

Hymer

155

15,2

174

15,9

-10,9

3

Carthago

125

12,2

98

9

27,6

4

Rapido

71

6,9

98

9

-27,6

5

Burstner

70

6,8

125

11,4

-44,0

6

Pilote

60

5,9

71

6,5

-15,5

7

Knaus

57

5,6

26

2,4

119,2

8

Adria

52

5,1

68

6,2

-23,5

9

Niesmann Bischoff

30

2,9

17

1,6

76,5

10

Concorde

29

2,8

33

3

-12,1

Andre merker

194

19,0

167

15,3

16,2

Totalt > 3,5 tonn

1 023

100,0

1 092

100,0

-6,3

Campingbiler, Totalvekt under 3,5 tonn

2013

2012

Endring

Pl.

Merke

Antall

MA%

Antall

MA%

12-13(%)

1

Capron

390

21,5

270

19,7

44,4

2

Challenger

220

12,1

204

15,9

7,8

3

Burstner

196

10,8

194

9

1,0

4

Rapido

141

7,8

129

9

9,3

5

Adria

125

6,9

94

11,4

33,0

6

Hymer

82

4,5

62

6,5

32,3

7

Knaus

77

4,2

98

2,4

-21,4

8

LMC

76

4,2

37

6,2

105,4

9

Rimor

75

4,1

77

1,6

-2,6

10

Hobby

63

3,5

41

3

53,7

Andre merker

373

20,5

311

20,5

19,9

Totalt < 3,5 tonn

1 818

100,0

1 517

100,0

19,8

Powered by Labrador CMS