-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Samarbeid om selvkjøring
I disse dager er et europeisk forskningsprosjekt, AdaptIVe i gang. En rekke bilfabrikker og forskningssentra skal samarbeide om selvkjørende biler.

Automatisert kjøring vil være viktig på veien mot en null-visjon. Mer eller mindre autonome biler vil minimere menneskelige feil og assistere førere (eller overta selv) i kritiske situasjoner.
Systemet vil også kunne sørge for optimale trafikkforhold med minimale variasjoner av hastigheten og derfor også mest mulig effektiv bruk av drivstoffet.
En rekke bilfabrikker, skoler, forskningsinstitusjoner, og ikke minst myndighetsorganer, jobber for tiden med slik teknologi og spørsmålene rundt den, men nå går en rekke tunge interesser sammen i et spennende 42 måneders program som altså er døpt AdaptIVe.
Volkswagen står i spissen for de til sammen 29 partnerne, budsjettet er på 25 millioner euro, og det er finansiert av Europa Kommisjonen.
Bredt samarbeid
Bilfabrikkene som er med er BMW, Fiat, Daimler, Opel, PSA, Renault, Volvo – både person og Truck, Ford – og altså Volkswagen. Leverandører som Bosch, Continental og Delphi er også der, de har alle vist stor interesse for slik teknologi.
Av forskningsinstitusjoner og skoler finner vi både Chalmers og Universitetet i Lund som representanter for Skandinavia sammen med en rekke andre velrenommerte kolleger fra hele kontinentet.
Her skal alle elementer ved denne type trafikk arbeides med. Man skal bruke syv biler og en lastebil, i alle slags trafikkmiljøer, og til alle grader av autonom kjøring.
Fra det aller enkleste nivået (park assist, hjelp ved rygging), via halvautomat-nivået der systemet tar over når det er helt nødvendig (nødbrems i by, for eksempel), til høyautomat, der bilen gjør det meste, men føreren er klar til å overta når han blir bedt om det.
Det høyeste nivået er helautomatisk, der systemene kjører biler, og dersom føreren unnlater å overta når han blir bedt om det, fortsetter systemet på egen hånd.
Moralske aspekter
Men det er ikke bare snakk om å skrive glupe algoritmer og lage kjappe servosystemer dette programmet dreier seg om. Det dreier seg blant annet også om å diskutere infrastruktur tilpasset denne nye virkeligheten og – ikke minst – se på de legale aspektene.
Og det er klart det at det også ligger mye moralsk diskusjon oppi her. Dersom et automatisk system må velge mellom tre potensielle katastrofer, en unge på trehjulssykkel, en bil full av passasjerer eller å kjøre inn i en fullsatt fortausrestaurant – hva skal datamaskinen da velge?
Så AdaptIVe (det står for Automated Driving Applications & Technologies for Intelligent Vehicles) skal ikke bare se på moderne sensorer, og diskutere bil-til-bil kommunikasjon og eksperimentere med automatiske biler i virkelig trafikk. Og heller ikke skal man bare se på praktiske detaljer, som hvordan de forskjellige automat-nivåene skal kunne settes ut i livet.
Prosjektet skal simpelthen lage en felles plattform for slike systemer som kan brukes av alle, slik at vi kanskje kan slippe unna at den slags systemer også skal bli en konkurransefaktor.
Om 3 ½ år vet vi hvor langt de er kommet med dette.
Og dersom du frykter en automatisk fremtid med gørrkjedelig bilkjøring, så ta en titt på denne videoen der BMW sørger for en fullblods firehjulsdrift i automat-modus. Jommen godt de også er med på dette spleiselaget.