-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Sky Team sykler Jaguar
Sykkel-lag er ikke helt vår greie, men det er en del norske innslag i Sky Team. Som nå skal sykle på den raskeste sykkelen noensinne. Bygget av Pinarello, med innslag fra Jaguar.


Jeg tror Kurt-Asle Arvesen er den nordmannen som har vært lengst i Sky Team. Har han ikke vært der like lenge som laget har eksistert, tro? Og vært med på å sykle Tour de France et dusin ganger.
Nå sykler han ikke aktivt lenger, men er Coach på laget, og med seg blant andre Edvald Boasson Hagen.
Og har dessuten, sammen med resten av laget, knyttet kontakt med sykkelprodusent Pinarello. Og de har utviklet 8. generasjon av sin Dogma racersykkel, som er den Sky Team skal bruke i årets løp.
Criterium du Dauphine, som starter neste helg, er generalprøven og så er det Tour de France som er den virkelige testen, både på mann og maskin.
Pinarello, som vet det meste om det å bygge sykler, gikk til Jaguar for blant annet å få hjelp til aerodynamikken.
Engelskmennene brukte både simulering og vindtunnel da de utviklet denne nye. Og selv om den er designet rundt en del harde punkter som hjulavstand og styrehodevinkel er allikevel forbedringene store.
Sykkelen alene har fått forminsket luftmotstanden med 26 prosent – og med sykkelkjører (eller hva det heter) på plass er forbedringen 6,4%.
Sir Dave Brailsford, Sky Teams leder, er begeistret. «Sykkelsporten er ekstremt tett i toppen – hver fraksjon av en forbedring teller».
Både han, og førstefører Chris Froome og, ikke minst, lagets tekniske leder, danske Carsten Jeppesen, er enig om at dette er den raskeste sykkelen laget noensinne har benyttet.
Men det er ikke Jaguars fortjeneste alt: Fausto Pinarello og hans menn har klart å senke vekten på rammen med hele 120 gram i forhold til forgjengeren – det vil si litt over 9 prosent. Og stivheten er økt ytterligere, takket være enda bedre kvalitet i karbonrammen fra Toray.
Det finnes mange sykler fra mange bilprodusent. Men ingen av de syklene er konstruert for å vinne Tour de France på første forsøk.