-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Sky Team sykler Jaguar
Sykkel-lag er ikke helt vår greie, men det er en del norske innslag i Sky Team. Som nå skal sykle på den raskeste sykkelen noensinne. Bygget av Pinarello, med innslag fra Jaguar.
Jeg tror Kurt-Asle Arvesen er den nordmannen som har vært lengst i Sky Team. Har han ikke vært der like lenge som laget har eksistert, tro? Og vært med på å sykle Tour de France et dusin ganger.
Nå sykler han ikke aktivt lenger, men er Coach på laget, og med seg blant andre Edvald Boasson Hagen.
Og har dessuten, sammen med resten av laget, knyttet kontakt med sykkelprodusent Pinarello. Og de har utviklet 8. generasjon av sin Dogma racersykkel, som er den Sky Team skal bruke i årets løp.
Criterium du Dauphine, som starter neste helg, er generalprøven og så er det Tour de France som er den virkelige testen, både på mann og maskin.
Pinarello, som vet det meste om det å bygge sykler, gikk til Jaguar for blant annet å få hjelp til aerodynamikken.
Engelskmennene brukte både simulering og vindtunnel da de utviklet denne nye. Og selv om den er designet rundt en del harde punkter som hjulavstand og styrehodevinkel er allikevel forbedringene store.
Sykkelen alene har fått forminsket luftmotstanden med 26 prosent – og med sykkelkjører (eller hva det heter) på plass er forbedringen 6,4%.
Sir Dave Brailsford, Sky Teams leder, er begeistret. «Sykkelsporten er ekstremt tett i toppen – hver fraksjon av en forbedring teller».
Både han, og førstefører Chris Froome og, ikke minst, lagets tekniske leder, danske Carsten Jeppesen, er enig om at dette er den raskeste sykkelen laget noensinne har benyttet.
Men det er ikke Jaguars fortjeneste alt: Fausto Pinarello og hans menn har klart å senke vekten på rammen med hele 120 gram i forhold til forgjengeren – det vil si litt over 9 prosent. Og stivheten er økt ytterligere, takket være enda bedre kvalitet i karbonrammen fra Toray.
Det finnes mange sykler fra mange bilprodusent. Men ingen av de syklene er konstruert for å vinne Tour de France på første forsøk.