-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Svak Europa-nedgang i bilsalget
Vi var inne på det for en ukes tid siden: nedgang i bilsalget i Europa. Men nå er de offisielle tallene her, og de forteller om bare 0,5% ned. Nesten ikke målbart?

Problemet med tallene til ACEA, den europeiske takorganisasjonene for bilprodusenter, som foretar den europeiske opptellingen av reg-tallene, er at de ikke kompenserer for noe som helst. De tar ikke hensyn til at det var flere registreringsdager i januar i år enn i fjor, de tar ikke hensyn til nye franske skatteregler som burde gjort det fornuftig å balansere tallene ut i en salgstakt-fasit også.
For 0,5% tilbakegang forteller i virkeligheten ikke noen historie i det hele tatt.
For å forklare tilbakegangen i Irland fortelles det at det var en usedvanlig solid januar der i fjor. Men for å forklare fremgangen i Frankrike nevner man ikke at i fjor var det en, som vanlig på grunn av skatteregler som ikke eksisterer lenger, særdeles deprimert januar man nå måler seg mot.
Men det er positive tegn, Tyskland fortsetter i hvert fall ikke nedgangen, Italia nøyer seg med å stagnere – de går ikke tilbake der, og Luxembourg er i skikkelig fremgang. Der selges det omtrent halvparten av hva det gjør i Norge.
Volkswagen har økt markedsandelen sin, og både GM og Ford har klart å vedlikeholde sine. Også PeugeotCitroën har økt godt, mens både japanske og koreanske har gått tilbake.
Det er selvfølgelig alt for tidlig å si noe om tendenser enda. men de som snakker om lyse utsikter er mer optimistiske enn bransjen fortjener.
Vi bringer her de to offisielle ACEA-statistikkene, for markeder og merker.