-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Taxi på strøm for London
Londons ordfører er en aggressiv frisk-luft-forkjemper. Nå sier han at Londons taxier skal avlevere null utslipp når de kjører innenfor miljøringen i hovedstaden. Fem produsenter konkurrerer.

Her hjemme har Oslo forsiktig foreslått en utslippsgrense på 100 gram for nye drosjer, med en null-visjon et stykke inn i fremtiden.
Londons ordfører, som fra før av har innført blant annet bysykler, etablert en 15-års aldersgrense på taxier, og sørget for at de alle møter Euro V-krav, og fått renset opp mye med hensyn til de røde bussene, han er nå på plass med et nytt utspill:
Ikke bare har han fått fem produsenter til å komme opp med forslag på den nye generasjonen Black Cabs, han har også satt i gang arbeid for å oppmuntre taxi-eiere til å investere i slike biler før deadline.
I tillegg er han er i samtaler med Green Investment Bank for å finansiere overgangen til de nye bilene. Og han skal ha opp antall ladepunkter fra dagens 1400 til 6000, mange av dem prioritert for taxier.
Nå er det ikke snakk om biler som bare går elektrisk. Mye av taxivirksomheten i London betjener flyplasser, dermed må det være en range extender-mulighet slik at bilene kan benytte annet enn batterier når de skal utenfor den «Ultra Low Emission Zone» som skal etableres i sentrale London i løpet av noen år.
Blant de produsentene som har presentert prototyper, eller planer for kommende lav- eller null-utslipps taxier, er Mercedes-Benz.
De forteller at den nye Vito plattformen – Vito benyttes allerede som taxi i London – vil møte de nye kravene. Nissan satser helelektrisk med sin NV 200 som også er klar til å settes i trafikk.
Gamle Metrocab, som nå eies av Frazer-Nash (her er det forbindelser til norske elbiler, tro det eller ei), sitter og tegner på en plug-in cab med range extender, akkurat som LTC (London Taxi Company som også er en produsent med aner langt tilbake i drosjehistorien).
De har fått nye 200 millioner pund fra sin eier, kinesiske Geely (som også eier Volvo) til å utvikle en bil etter ordfører Boris Johnsons visjoner.
For meg er det mest spennende prosjektet det som kommer fra Karsan. Hvis dere slår tilbake vil dere se at tyrkiske Karsan var en av finalistene i kampen om «New York Taxi», med en svært avansert bil.
Nå har de tatt denne modellen, modifisert konstruksjonen og gått sammen med et engelsk designkontor som heter Hexagon, og Royal College of Art, der så mange av verdens beste bildesignere har fått sin utdannelse, for å sette et klassisk London-taxi preg på denne modellen.
Og her skal du få nok et eksempel på hvor bredt orientert du blir ved å følge med på BilNorge.no. En av de som jobber med Karsan-bilen er han som er sjef for noe de kaller Helen Hamlyn Center for Design ved skolen. Han heter Rama Gheerawo.
Søk på Gheerawo i frisøk-feltet til høyre, og du kommer opp med denne saken fra 2008. Han har altså vært i Oslo og snakket og har vært sterkt knyttet opp mot et av de mange spennende Think-prosjektene som dessverre ikke ble noe av.
SE: Video av fremtidens London Taxi
Jeg sier ikke at den neste London-taxien kunne blitt en Think, hvis de hadde overlevd. Men jeg vil tro at den neste Karsan-designen får ett og annet preg som faktisk ble utviklet i løpet av det norske prosjektet.
Så inntil videre er det Karsan/Hexagon/RCA jeg heier på.