Tilbake for VW og Europa

Den offisielle loggføreren har tatt sommerferie, så vi må til andre kilder for å slå fast at det er tilbakegang i europeisk nybilregistrering i juli. VW led verst.

Publisert Sist oppdatert

ACEA – sammenslutningen av europeiske bilprodusenter – pleier å dukke opp med sin registreringsstatistikk på denne tiden hver måned.

Men når kontinentet tar sommerferie, stenger også ACEA telleverket. Derfra kommer det ikke noen ny statistikk før i midten av september.

Men sist vi forlot dem, etter juli-registreringene, var fremdeles Europa 9,4 % foran fjoråret akkumulert, og juni lå 6,9 % foran 2015-junien.

Nå er det ikke helt sammenliknbare tall den tyske produsentorganisasjonen, VDA, kommer opp med når de forteller om 2 prosent tilbakegang i Europa. De regner med 15 EU-markeder og tre EFTA-land, men ACEA legger i tillegg til 13 tidligere østeuropeiske markeder.

I VDA-området ble det registrert ca. 1,1 million biler i juli får vi vite – noe VDA kaller en tilbakegang på ca. 2 prosent. De sier også at hele året så langt har resultert i 8,6 millioner biler som de kaller 7 % mer enn tilsvarende periode i fjor.

Tyskland, et marked vi må regne med at de har kontroll på, gikk tilbake med 3,9 %, men Spania og Italia økte, Storbritannia var flatt og Frankrike måtte tåle en 10 % nedgang.

Norge gikk som kjent tilbake 11 %, Sveits enda mer (14 %) og også mindre markeder som Danmark, Finland, Belgia og Nederland måtte se et nybilmarked som krympet.

VDA legger til at i Kina er økningen ekstrem, mer enn 30 % i juni og India så en vekst på 17 %. USA nøyde seg med et pluss på 0,5 %. På nedsiden av streken finner vi Japan (minus 2 %), Russland (minus 16,5 %) og Brasil (minus 20 %).

Men tilbake til Europa, for JATO Dynamics har kommet opp med noen ekstra juli-informasjoner.

VW-salget ramlet med 14 % i de fem store markedene: Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania. Markedsandelen sank fra 13,2 til 11,6 % i denne måneden. Golf mistet mest: 24 % ned.

Ford er på andreplass på disse markedene – de ramlet forsiktige 0,1 % mens Opel / Vauxhall økte med 2,1 %.

BMW økte mer enn Mercedes igjen, 3,1 mot 2,8 % mens Audi gikk tilbake med 3,5. Fiat hadde også en hyggelig vekst, 3,4 % - men storvinnerne var Kia og Dacia (omtrent like mange biler, ca. 25.000) – med en vekst på nesten 13 % i juli.

Powered by Labrador CMS