-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Tilbake for VW og Europa
Den offisielle loggføreren har tatt sommerferie, så vi må til andre kilder for å slå fast at det er tilbakegang i europeisk nybilregistrering i juli. VW led verst.
ACEA – sammenslutningen av europeiske bilprodusenter – pleier å dukke opp med sin registreringsstatistikk på denne tiden hver måned.
Men når kontinentet tar sommerferie, stenger også ACEA telleverket. Derfra kommer det ikke noen ny statistikk før i midten av september.
Men sist vi forlot dem, etter juli-registreringene, var fremdeles Europa 9,4 % foran fjoråret akkumulert, og juni lå 6,9 % foran 2015-junien.
Nå er det ikke helt sammenliknbare tall den tyske produsentorganisasjonen, VDA, kommer opp med når de forteller om 2 prosent tilbakegang i Europa. De regner med 15 EU-markeder og tre EFTA-land, men ACEA legger i tillegg til 13 tidligere østeuropeiske markeder.
I VDA-området ble det registrert ca. 1,1 million biler i juli får vi vite – noe VDA kaller en tilbakegang på ca. 2 prosent. De sier også at hele året så langt har resultert i 8,6 millioner biler som de kaller 7 % mer enn tilsvarende periode i fjor.
Tyskland, et marked vi må regne med at de har kontroll på, gikk tilbake med 3,9 %, men Spania og Italia økte, Storbritannia var flatt og Frankrike måtte tåle en 10 % nedgang.
Norge gikk som kjent tilbake 11 %, Sveits enda mer (14 %) og også mindre markeder som Danmark, Finland, Belgia og Nederland måtte se et nybilmarked som krympet.
VDA legger til at i Kina er økningen ekstrem, mer enn 30 % i juni og India så en vekst på 17 %. USA nøyde seg med et pluss på 0,5 %. På nedsiden av streken finner vi Japan (minus 2 %), Russland (minus 16,5 %) og Brasil (minus 20 %).
Men tilbake til Europa, for JATO Dynamics har kommet opp med noen ekstra juli-informasjoner.
VW-salget ramlet med 14 % i de fem store markedene: Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania. Markedsandelen sank fra 13,2 til 11,6 % i denne måneden. Golf mistet mest: 24 % ned.
Ford er på andreplass på disse markedene – de ramlet forsiktige 0,1 % mens Opel / Vauxhall økte med 2,1 %.
BMW økte mer enn Mercedes igjen, 3,1 mot 2,8 % mens Audi gikk tilbake med 3,5. Fiat hadde også en hyggelig vekst, 3,4 % - men storvinnerne var Kia og Dacia (omtrent like mange biler, ca. 25.000) – med en vekst på nesten 13 % i juli.